sedmdesátých let snadno pochopiti ptivab ouporského zátiší pod vinorodou skalou mělnickou a na stoku dvou širokých. požehnaných řek s mohutnou homolí Řípu na obzoru - měkké a vlídné barvy se lanky kladou se tu na obrysy krajiny heroické. Za to háje a lesíky na vltavských svazích proti Zbraslavi nebyly v mírném a tlumeném svém vděku věru ničím, co podle tehdejšího vkusu dostačovalo malebné kráse; teprve objevitelské oko umělecké musilo zde zjistiti, zachytiti a zamilovati si slastné kouzlo nenahraditelného domova. Chtěl-li Karel Hynek Mácha žíti s přírodou a v přírodě, vyčkal v Praze ptilnoc a vydal se při skrovném svitu měsíce do křivoklátských nebo karlovotýnských lesti, tam v divokých roklích nad hučícím potokem a pod zříceninami starých zdí uprostřed neproniknutelného hvozdu číhal na východ slunce, opojen pozorováním, jak světlo neúplné neb tlumené do fantastična přetváří temné obrysy bal1adických koutti. O čtyřicet let později cítil se Hálek rovněž stísněn a zrazen v dusných pražských zdech a toužil stejně dychtivě po přírodě: za jarního neb teplého odptildne, když slunce vládlo svrchovaně obloze. a vzduchu, dal se zavézti do Závisti a tam, kdesi nad útesy neviditelné Vltavy, přítuli! se ve trávě nebo v mechu blízko k prohřáté hrudi země a docházel svrchovaného blaženství, mohl-li pohledem co nejpřímějším a v sousedství úplně bezprostředním vnímati drobné výjevy z rostlinné i živočišné říše, nad jejíž zelenou oblastí prohání se lehký vítr a usmívá se životodárné slunce. Stačíval mu kratičký okamžik zasvěcení a posvěcení, jehož netoužil "v květ utrmácet stoletý", ale dovedl jej vypíti až na dno; prožil v něm někdy vytržení panteistické modlitby a jindy smyslně rozkošný pocit věčné svatby v přírodě: "Dnes do skoku a do písničky! - Dnes pravá veselka je boží, - dnes celý svět a všeckovpárku - se vedou k svatebnímu loži." Nejsou vzácností mezi Hálkovými přírodními motivy láskyplné a pečlivé perokresby, kde ruch v travách a na stromové větvi oživuje jako by pod zvětšovacím sklem básnického přírodopisce, jenž, tiše přikrčen, levicí přidržuje svou jemně broušenou lupu a pravicí zdobným rukopisem zapisuje to, čemu sám tak přiléhavě říká "drobnojemný obrázek" : zbloudilí mravenci s ranci jako pašeři lopotí se ve zdraví v hedvábném mechu pod jedlí; zralá jahoda v podkeří potměšile a s rozmarem půl vábí a půl kreje; nad starými kořeny po zeleném oblouku z kapradí leze pavouček, aby viděl modré klenutí pomněnek a 38