studené přírody k osudu člověkovu, utíkal se přirozeně do večerní a noční krajiny uzavřeného obzoru a horského či podhorského útvaru, kterou si hned jeho obraznost přetvářela až k ireálnosti; také baladikové,podlejejichž názoru číhají na člověka v přírodě na každém kroku temné a záludné mocnosti, vyzývajíce jej k mravnímu zápasu, nemohli se s pocitem bezpečí oddávati kvetoucímu a vonnému náručí země, vztaženému k lidskému srdci za jasného dne. Takto naše básnictví až do Hálka vracelo se k podobným sceneriím, jaké se v české krajinomalbě tmějí až do příchodu Antonína Chittussiho, jenž měl zároveň odvahu i schopnost oddati se pod širým nebem na určitém místě a v určitém okamžiku bezprostřednímu pozorování beze zřetele na abstrakce získané z různých zkušeností a kombinovaných vzpomínek. Také Vítězslav Hálek má tuto odvahu a tuto schopnost čistého malířského zraku, který nechce a nedovede uznávati vyšší pravdy nad empirickou přirodu měnící se každým okamžikem souhrou slunce a vzduchu. Prospěl-li v tomto smyslu Hálkovi jeho naturalistický optimism myšlenkový a pomohl-li mu při uměleckém sebeosvobození, dosti vykonal a s lehkou myslí můžeme mu prominouti jeho naivnosti ideové. Vítězslav Hálek, u něhož spontánnost tvoření nebyla nikdy provázena intuitivní jistotou o tom, jakou formou má vyjádřiti své kypící bohatství niterné, nevěděl sám, zda impresionistické postřehy zrakové zavře raději do stručné formy písňové, či rozvede výmluvnou prósou lyrické causerie, i jal se střídavě užívati genru obého. Vycházely totiž současně s cyklem "V přírodě" pod čarou "Národních listů" jeho půvabné kruhy popisných, malebných a anthropomorfisujících prós "Z podzimní saisony v přírodě", "Několik zimních paprsků" a "Jarní saisona v přirodě"; těžko říci, zda v oblasti lehounkého, skoro tanečního vděku či v oblasti vtipného, dobrodušného humoru prokázal tu Hálek větší virtuositu. Ale v paměti potomstva byly zastíněny tyto" pohádky z přírody" nadobro veršovanou knihou, ačkoliv v čistotě výrazu a v lyrické svéprávnosti vzdálené veškerého pamyšlení a pafilosofování dá znalec přednost prosaickému ztlumočení hlasů a hlásků, pohybů a kmitů v přírodě. Hálkův životopisec poučuje nás, že ve dvou českých krajinách zrodil se cyklus •• V přírodě" : na Ouporu v rodném Mělnicku a na Závisti nedaleko Prahy; tu i onde blížil se Vítězslav Hálek k přírodě zároveň jako umělec i milenec. I průměrný milovník českého kraje mohl za 37