mělou úvahou rozhodl nadobro odložiti teorii i praksi svého mládí. Ani selské výrazné povídky Hálkovy ze středních Čech se svými zaokrouhlenými figurami a životními problémy, ani "Pohádky znašívesnice" se svou dřevorytovou názorností, ani lyrika" V přírodě" by nebyly vznikly, kdyby Hálek býval ulpěl na lžifilosofickém a nadobro nebásnickém bludu o umění, které prý obecně lidské platnosti dosahuje potlačením všech rysů národních a individuálních; teprve když překonal tento čelný omyl své mladosti, mohl dozrávati proto, co se velmi povrchně nazývá jeho "realismem". Leč přes to nedostává se plného práva Hálkově nejkrásnější knize, kam shrnul celou lyrickou žeň svých posledních tří let. Literární badatelé hledají totiž v trojdílném cyklu •• V přírodě" především Hálkovy myšlenkové koncepty a jeho světový názor, takže se jim dílo jeví v podstatě lyrikou rozjímavou; není pak divu, že nepřisuzují mu zvláště vysoké hodnoty. Vítězslav Hálek, člověk instinktu a smyslů, byl však vším spíše než myslitelem, třebas si to ve svém osudném sebepl'eceňování sám namlouval.Jeho protivatikánské svobodomyslnictví, podstupující co nejradikálnější zápas se zjevením a církví, nedovedesevyvarovati postojů sebevědomého hocha. Sotva lze si představiti naivnějšího odstínu populárního monismu než jaký vyjadřuje jeho nepřetržité ztotožňování boha a světa, ducha a přírody, síly a hmoty. Podrobí-li se jeho laskavá a úsměvná humanita, provázená nejdůvěřivějším optimismem mládí, sebe mírnější kritice mravní a společenské, neodolá jejím nárazům. Slovem, činnost intelektuální jest tu čímsi zcela podružným, co se koná pro původní citové okouzlení; jakmile by se ozvaly proti těmto improvisacím srdce skutečné filosofické námitky, odmítl by je Hálek svým známým svrchovaným posunem posvěcené ruky jakéhosi básnického hodnostáře. Význam Hálkova naivního naturalismu myšlenkového spočívá leda v tom, že byl básníkovi oporou v jeho smyslovém úsili, vynaloženém na to, aby pro českou lyriku bylo vydobyto volné a raaostné přírody, v níž proudí v plesné šíři sluneční světlo a čistý vzduch, oblévajíce člověka základními podmínkami přirozeného a blaženého života. Spoléhaje na přírodu ve všem a důvěřuje jí bezmezně, Vítězslav Hálek mohl nastoliti u nás onen světlý kult otevřené, pokojné a zářivé krajiny, jehož neznali starší romantikové,ajejž tuším napověděl mladý Jan Neruda, v nedoceněném cyklu "Z kraje" v "Knihách veršů". K. H. Mácha, jenž se děsil lhostejnosti 36