zehrál před ním rodný kraj český, po prvé za vzestupu od mdle zelených travin na Labských loukách k bronzové žluti plání porostlých klečí a po druhé za rozkošnického bloudění domovským Ouporem, kde se vysoké a šťavnaté palouky ze stínu starých dubů rozmarně rozvíraly a zavíraly, měníce barvy a světlo, až posléze vtrhl do duše při pohledu na širé, dravé Labe dojem prudké volnosti. Hálkova krajinomalba v těchto cestopisech není ani ztuhlá ani chladná; jiskří mladistvým temperamentem náchylným k rozmaru a k veselí; vyjadřuje neumořitelnou vitalitu, která denně chce dobývat světa; posvěcuje ji humor, jenž jest znakem dokonalého zdraví. Není sporu, že tato zdravá, jará a krevnatá přirozenost bez odstínů a polotónů prozrazuje potomka selského rodu, jenž se valně neodcizil své kmenové půdě, ale stejně jest jisto, že týž středočeský venkovan, nepozměněný podstatně studiem a kulturou, jest nadán význačným uměleckým temperamentem. Nelze tvrditi, že jest to onen ryzí temperament básnický, pro nějž Vítězslava Hálka přeceňovali jeho vrstevníci. Nevadí také, že k němu nebylo přimíšeno ani dost málo schopnosti myslitelské, což před čtvrtstoletím stačilo k popření Hálkovy ceny vůbec. Stačí, že to byl především temperament malířský. Toto poznání, málem samozřejmé pro podružnou větev Hálkova spisovatelství, jakou jsou jeho cestopisy, platí však v neztenčené míře též pro vlastní kmen jeho básnické tvorby. Co z ní ještě předstupuje s oprávněným nárokem před soud budoucnosti? Vedle jadrného a hutného povídkářství zralých Hálkových let a s ním sourodého umění veršové karakteristiky, jímž se šťastně zmocnil řady svébytných figur českého venkova, jest to jediné básnický cyklus "V přírodě", prozářený při veškerém bohatství jevové předmětnosti tak vydatným, opravdu letním sluncem básníkova svítícího nitra. Bude čítán a zajisté i milován ještě dlouho, až ani dorůstající děvčátka nebudou již okouzlována mělkou sentimentalitou a pošetilÝm sebevědomím "Večerních písní", a až nadobro propadnou v makulaturu Hálkovy veršované povídky byronské, jejichž exotism není než špatně maskovaným nedostatkem smyslu pro skutečnost a jejichž načechraně divadelní "obecné lidství" programově, avšak nuzně zakrývá neschopnost individuální kresby. Literární věda ukázala důmyslně a přesvědčivě - Jaroslavu Vlčkovi náleží tu zásluha hlavní - kterak Hálkovo dozrání bylo podmíněno i přivoděno tím, že se umělec, spíše instinktivně než uvědo 35