POSLEDNí POVíDKA BOŽENY NĚMCOVÉ Vpozůstalosti Boženy Němcové byly nalezeny dva povídkové zlomky: "Cesta s pouti" a "Urozený a neurozený". V nich oslabená a chorá básnířka uskutečnila alespoň částečně smělé plány poslední doby svého života, kdy pro litomyšlský soubor Augustův slibovala celý věnec výpravných prací: "Cestu s pouti", "Neveselou svatbu", "Zlatou tchyni", "Urozeného a neurozeného" a "Obrazy z okolí pražského i venkovského". Počátek "Cesty s pouti", jehož rukopis se zatím ztratil, pojat byl již roku 1891 J. V. Novákem ve zredigovaném tekstě do závěrečného svazku Kobrova vydání a odtud do IV. dílu edice Laichtrovy; původní znění, které Žofie Podlipská měla v rukou a o němž podává zprávy poněkud odchylné od běžného tekstu, jest nám nedostupno. Zato povídka "Urozený a neurozený" otištěna byla z rukopisu diplomaticky i se škrty a opravami V. Tillem teprve roku 1916 v Topičově Sborníku (a odtud M. Gebauerovou v III. svazku její edice); i poskytuje nám bezprostřední pohled do slovesné dílny spisovatelčiny. Oba fragmenty náleží k sobě právě jen dobou vzniku, jinak bylo by je možno označiti jako protilehlé typy povídkového tvoření Boženy Němcové. Námět vypravování o "Urozeném a neurozeném" vyvážen jest zřejmě z osudů rodičů Panklových, jejichž seznámení rozpřádá se tu do široka; přednes neuchyluje se valně od naivní a nesoustředěné věcnosti prostomyslného vyprávěče lidového, jímž byl v tomto případě otec spisovatelčin, jak dokazuje věrně dochované ovzduší čeledníku a konírny v jeho řeči a příznačný poměr německého venkovana v panských službách k životnímu prostředí vídeňskému. Spisovatelka se tú nikde nepovznáší nad reprodukci a nepostupuje tudíž k vyššímu aktu tvůrčímu; odtud přízemní, nesvobodný, malodušný tón celé práce, v níž látka doposud ovládá vypravovatelku, nejsouc od ní hnětena a modelována, - s tím souhlasí také improvisační ráz podání, rozbíhajíciho se v nejedné zbytečné a plytké odbočce na prázdno. Přes to leckterý znak povídky, letmo nahozené podle rodinných vzpomínek, svědčí o tom, že látka již, třeba že jen chvatně, prošla názorovým i básnickým nitrem Boženy Němcové: v jejím duchu čistými i zřetelnými liniemi jest nakreslena dvojí domácnost, vypravěčovy sestry i Terézčiny tety; ve shodě s jejími úmysly hospodářsky výchovnými rozpředeno jest líčení vzorné životosprávy hraběciho kočího; zcela jako 29