pil.1nočních vede napiatý dialog s Temnou Nocí a Jasnou Nocí, jemuž dal klasický výraz nejdokonalejším svým kusem lyrickým, kde všecek marný idealism pozemského odsouzence tryská světelným výkřikem závěrečným: "Vy hvězdy jasné 1 Vy hvězdy ve výši 1" Zcela jinak Mayer, básník "Znělek nočních" a "Stínů večerních". Jemu Noc nen,i. naprosto dramatickým činitelem, nýbrž spíše uklidňujícím vyrovnáním všech rozporů, jimiž jej zranil den. S plnou a oddanou důvěrou utíká se do její ochrany, věda, že u ní dojde toho, po čem marně prahl, a čeho nedostatek nítil jeho melancholii: smilování a lásky boží, "Má duše -- snad že na svět přišla lichá se marně po soucitu ohližela, ;en tys ií - je jim snům jsi rozuměla ho;ici láska na ni z tebe dýchá. Nezkojnou touhou k tobě duch můj háró, v tvých hvězdách hledá mír a pravou vlast, zde boj mu jen - a z toho lid mne kárá. Milenko ;ediná, mně přisouzená, obejmi mne, nechť poznám lásky slast ¸ smrt spojí nás, a ty jsi moje žena" pěje v poslední "Znělce noční" a snad ještě určitěji parafrasuje vykoupení Nocí ve "Stínech večerních": "Na nebi se v zásvitu třesoucim tichá večernice pozachvívá, jak svit lásky boží nade mroucim smilování a s ním mír rozlífJá. Zem se modli. Oblak modrý nese ku obloze její děkování, klesně pak a vzdechem rozplyne se, zpět zas nesa boží požehnání." Smilování a mír - v těchto dvou slovech, která tak často se vracejí v Mayerově lyrice, vábíce básníka patrně též svými hudebními valeury, ~5