MÁCHŮV SOUCIT A JEHO DĚDIC l. DOkavad hledíme na Máchu jen jako na žáka a mluvčího Byronova. jeví se nám jeho básnické dílo především vášnivým a vzpurným výkřikem odbojného záporu: jedinec vyloučený ze společnosti žehrá divoce na své okolí; čl0v.ěk odpadnuvší v zoufalství od Boha, vzpírá se Tvůrci a necitelnému světovému řádu; myslitel, jenž pohleděl až do samého prázdna hrobu, reptá proti věčnosti, která znamená buď zmar nebo bezútěšné kolotání trpící hmoty; ano, básník opojený barvami a hudbou oslňujících krajin obviňuje přírodu, že pro lidský žal nemá účasti, nýbrž pouze trpký výsměch studené své krásy. Takto vykládán. takto posuzován byl po desetiletí nejen "Mnich", nejen "Křivoklát", nejen román "Cikáni", ale i "Máj" - a Mácha, jehož vystoupení se zdá přímo negací ve vývojovém dramatě dotayadní romantiky české, rostl před zraky nových generací přímo v genia vzdorného nihi1ismu. Pokolení přicházela a dychtivě ssála z opojně sladkých veršů "Máje" temný jed nevěry v život, v přírodu a v Boha; mladé duše svěřovaly se trojnásobnému vůdcovství krásné zoufalkyně, pochybovačného vraha a v temnotách zanikajícího básníka, aby před kouzelnou, ale bezcitnou tváří milostného jara se vrhaly v náručí tomu, "co se nic nazývá". Leckdo pochopil, že Mácha byl odvážnější a důslednější myslitel než Byron, stále se zmítající v křečích polemiky; leckdo vycítil, že jeho citový proud deře se z temnějších hloubek než rétorická lyrika Lordova; leckdo uhodl dokonce, jak prudká a horká vlna náboženského zájmu a nepokoje uchvacuje srdce českého básníka i tam, kde se rouhá, kde zoufá, kde beznadějně hledí do prázdného nebe. Ale přes to, i byl-li Mácha vypiat ze závislosti od Byrona, zůstával přiřazen k oné rodině duchů, která si poměr k věčnosti řeší patosem temného nihilismu. rostoucího ze zprahlé a neplodné půdy intelektuálního sobectví. V posledních létech, kdy jsme se opětně zamyslili nad lidskými a uměleckými záhadami v Máchově díle a kdy jsme v něm až ustrnulI nad hloubkou šachet, chovajících v půlnočních temnotách neodhalené žíly drahého kovu, vytanul nám však ještě Mácha jiný, tak jakoby vášnivá a složitá bytost Máchova vybavovala se teprve dvojzpěvem dvou hlasů, zcela různých ve své prapodstatě. 19