nosti školeného aristotelika vbodávají se do samého jádra, jež není slovné, nýbrž logické, a opatrná ruka interpretova již již píše mezi řád~ kovou glosu: byl na počátku um. Ale sotva se odpoutal odvážný doktor od litery, poznává, že prapodstaty zjevení nezmocní se střízlivým in~ telektualismem. nýbrž schopností intuiční, která sama jsouc tvůrčí, hledá všude - a především v úsvitných mlhovinách prapocátků x tvůrčí činy; síla. ale ještě spíše čin značí v jasnovidné inspiraci Faustově praprincip světa. Co Goethe vložil takto v úžasné syntesi symbolickému Faustovi do úst, tanulo na mysli, byť neurčitě, všem reformačním překladatelům bible; spravedlivý úradek dějin odměnil je dokonce závidění hodnou sudbou, že jejich výtvor, který chtěl býti jen slovem a umem, proměnil se v sílu a v čin. Co platí doslovně o bibli Lutherově, to vztahuje se stejně plně i na Blahoslavův Nový zákon. Pevný a jemný odborník v řečtině originálu i v mateřštině, do níž chtěl překládati; realistický a důkladný znalec každodenního jazyka i řečnický mistr vznešené mluvy náboženské, těchto obou pólů, mezi kterými se vlní řeč evangelií; poctivý ctitel do.bré jazykové tradice a vkusný odpůrce odumřelých archaismů i strakatých provincíalismů; humanistický žák staroklasických škol i opa ..trný hodnotitel běžných cizomluvů - spojili se k dílu filologickému: pro ně pro všecky bylo na počátku slovo. Ale nešlo pouze o dílo filologické, jehož pomůckou byl slovník a mluvnice; z knih Erasmových a z výkladů Melanchthonových naučil se Blahoslav kritice biblické, která odstraňujíc strusky tradice i bludy komentářů a zjišťujíc pravou evangelickou náplň slova, hledá smysl a um svatého poselství. Zda si Jan Blahoslav, vydávaje na jasném vrcholu svého mužství Nový zákon a ukládaje závazným příkladem svým stoupencům a žákům, aby po~ kracovali v jeho stopách, uvědomil, že do jeho knihy nejdražší vložena jest tvůrčí síla a že vykonal čin, který bude nadále určovati dráhu kultuře národní? V Blahoslavově Novém zákoně, jenž se stal úhelným kamenem Kra~ lické bible, dříme podivuhodná síla jazyková: půl čtvrta století berou Čechové do ruky drahou tu knihu a vždycky znovu prožívají, jak z důstojného, ale vroucího klidu vyrovnaných jejích odstavců mluví k nim sám duch národní prabytosti, který shromažďuje všecky příslušníky rodného kmene v těsnou jednotu. Filologovy znalosti vztahující se by 15