sveden vlašským humanistou VaHou, více naříká nad porušením řeči než knězi sluší; po druhé sebekárně obviňuje se sám. Že ještě za při~ pozdívajícího se věku životního místo služby náboženské se příliš o~ bírá záležitostmi "všivých mluvničkářů". Leč to byly jen mlhavé útržky náladové skepse. Rozhodné slovo promluvil Jan Blahoslav o sporu náboženství a učenosti v proslulém svém traktátu "Filipika proti ne~ přátelům vyššího vzdělání v Jednotě", slovo tím upřímnější, ježto rušná polemika proti misomusům neuzrála pomalu ve chvílích meditativních a nebyla trpělivě vyzbrojena důvody a doklady znalce písem i klasických spisovatelů, nýbrž vynořila se bezprostředně pod úderem roz~ horlené chvíle z nitra humanisty, který i v afektu zůstává působivým řečníkem a zdobným ciselérem slova i metafory. Opět, jako v začátečnickém spisku "0 zraku" stanul uzrálý Jan Blahoslav na rozcestí: tehdy rozhodl se pro křesťanství proti renesanci, tentokráte vůči radikalismu ryzího evangelia zvolil řešení humanistické. Smyslovou rozkoš mladé bytosti zkrotil náboženskou kázní; inte~ lektuální touhy mladého národa, jenž si žádal a potřeboval kulturních statků, nemínil ani nedovedl potlačiti. A zde je rys, který •• otce a vozataje lidu Páně" činí nám posud drahým: hluboký a jistý smysl pro národně kulturní potřeby české, určoval vždy směr činnosti Blahoslavovy a posvěcovali ji. V tom Blahoslav byl z nejšťastnějších dědiců Mi~ stra Jana Husa, kterého tak trefně a prostě jmenuje "dobrým Čechem". * Ve Vitemberce, městě Lutherovy i Melanchthonovy slávy a Blaho~ slavových počátků, sedí podle podání básníkova za hluboké noci ve své temné studovně doktor Faust a prahna po nadpozemském zjevení, ote~ vírá důvěryplně Nový zákon; jsa věrným synem XVI. věku a blížencem Erasmovým, Lutherovým i Bezovým, touží •• snaživě a poctivě" překlá~ dati blahozvěst Janovu do milé mateřštiny. Zápase o výraz, prožívá učený doktor nejen to, co evangelista vložil do helenistického tekstu, ale daleko více: v hodině duchů zaburácí jeho tušivou myslí všecko, čím~ koliv za reformačního století mluvilo Písmo k náboženským i filosofickým myslitelům. Nejprve filolog vitemberské observance pozdravuje důstojný zvuk přesného a zdobného slova, které z řeckého originálu přilétá k cvičenému uchu humanistovu. Pak noetické pochyb 14