problému; jeho rozhorlený posměch "moudrým knihám hlubokých smyslů a velikým dekretům", jeho příkrá nedůvěra k "mistrům kolejským" a k "žákovství školnímu" i k .doktorům Antikristovým" vytryskly z jeho zásadního odporu k veškeré rozumářské scholastice v teologii. Chelčický - a právě jen on jediný u nás, nikoliv Blahoslava Komenský - byl z rodu oněch odhodlaných a důsledných myslitelů, vyvrcholivšich Rousseauem a Tolstým, kteří se zhrozili nástrah a osidel, jaké strojí učenost svobodě a pravdivosti dokonalé duše. Vytušil, kterak věda a nauka svádí k mechanismu, jenž ohrožuje volný tep srdce roztouženého po božském světie; položil rozhodný důraz na svéprávnou duševní sílu, proti níž všecka učenost kolejní jest jen mdloba a stín; upozornil, jak služba liteře radí k pohodli ducha a k ochablosti vůle. Neučený laik jihočeský, který v Praze úmyslně míjel universitu a její disputace i kvestie, poznal sotva z dálky scholastickou syntesu vědy a náboženství a přece odhadl v její zásadě krajní nebezpečí pro člověka božího. Jak by byl as pobouřen ve Vitemberce Melanchthonověl Byl by se tam jistě zhrozil ďábla, jenž nadobro chybí v tak rozsáhlé a rozvětvené demonologií Lutherově a jenž obchází dnes jako před čtyřmi věky: studeného a opatrného ďábla v taláru a baretu magisterském, jenž mechanické své přispění neosobní a metodické nauky nabízí hned pochybovačnému knězi, hned válčícímu panovníku, hned kupčícímu finančníkovi, hned úlisnému zákonodárci. Nestraší tento sebevědomý ďábel právě dnes nejvytrvaleji mezi námi? Není to on, kdo jednou s výpočty statistikovými, po druhé s návrhy technického vynálezce, po třetí s imperialistickými závěry historika předstírá, že slouží duchu člověkovu a přece posléze ukazuje všecka království okrsku země, svádí docela stejně jako druhdy jeho otec, řka: "Tobě dám tuto všecku moc i slávu; neboť mně dána jest a komuž bych kolí chtěl, dám ji. Protož ty, pokloníš-li se přede mnou, budeťvšecko tvé?" V době reformace chladný ďábel mechanického věděn{ nepřestával sváděti bohoslovců; podařilo se mu to do té míry, že zmařil nejvzácnější setbu reformace. Jan Blahoslav, nejvěrnější melanchthonovec v Čechách, nepřipustil si těchto problémů. Najdou se sice v "Gramatice" dvě místa, z nichž ozývá se úzkost, že přílišnou horlivostí pro literu zanedbává ducha a že získávaje moudrost světa ztrácí pravdu boží: jednou vložil poděšenou svou nejistotu do výšky gramatikovi Václavu Filomatesovi, který 13