vovy nikde tak plně a jasně jako tam, kde v duchovní písni rozmlouvá s Hospodinem. kde úzkost a svár prudké své duše vyrovnává melodií náboženského zpěvu, kde po stopách žalmt'l vytváří pro zpěvník bratrský svou meditativní lyriku. Otakar Hostinský, který analysou odborných prací Blahoslavových doposud nejhloub pronikl ke dnu jeho lidství, vymezil přesně okruh duchovní poesie Blahoslavovy, jak ji poznáváme z kancionálu Šamotulského: v rozhorlení a hněvu boje o o-hroženou Jednotu, v stísněné náladě, protrhované však přece paprsky důvěry v Boha, v hodinách pochybností a zmatkt'l obrací se biskup Jednoty k Pánu a to nikoliv suchopárným výkladem dogmatickým ani neosobní parafrazí bible, nýbrž vážným a vroucím rozjímáním neb horoucí lyrikou stojící na rozhraní žalmt'l a modliteb; ježto pak při veškeré bezprostřednosti vřelého citu nemluví pouze za sebe, nýbrž za celou svěřenou mu církev, dbá stručné jadrnosti, jasné lidovosti výrazu -' zde překonává reformační křesťan nadobro učeného humanistu. zde vítězí českobratrský mistr nad žákem latinských škol ve Vitemberce. * Toliko v posvěcených chvílích náboženské inspirace při lyrickém tvoření ocital se Jan Blahoslav tváří v tvář svému Bohu. Pakuvědomoval si jeho bezprostřední blízkost, pak nezdržoval s~ na dráze radostného a opoiného poznání ani učeností ani bohoslovím, nýbrž přenášel se k božímu trůnu odvážným vichrem svého citu. Leč to byly okamžiky výjimečné. Vitemberská reformace, která neposkytla jen Blahoslavovu mládí kvas poznání, nýbrž celému jeho životu zorný úhel myšlenkový, smetla v radikálním rozmachu osvobodivých svých počátkt'l všecky zprostředkující činitele mezi kl'esťanem a Bohem, již prt'lběhem dějin církevnich ztuhli v překážky opravdového spojení. .Avšak když soustavně promyšlená lutherská teologie uzavřela sňatek s humanismem Melanchthonovým, vstoupila mezi protestantského věřícího a jeho Boha přehrada nová, nepovolnější a nebezpečnější mnohé z barier nedávno zavržených: autorita bible, jejíž výhradné pochopení přisouzeno rozumu vycvičenému ve školách filologických. Luther, jenž se nábožensky přerodil právě vášnivým prožitím bible, odkázal svým stoupenct'lm učené studium jejího tekstu a schvaloval, když přítel jeho Melanchthon do II