onen směr, neváhal a rozhodl se pro tuto stezku. Od té chvíle jest jeho zrak, který by byl býval výtvarně založeného milovníka přírody málem učinil radostným synem země, stále ovládán křesťanskou kázní: na vnady a vděky všeho stvoření pohlíží alegoricky a mravoučně, hledaje tam buď podobenství zjevů duchovních neb pomůcky k jistějšímu osvojení pravd morálních; svěží krása rozkvetlé přírody vede jej k Bo~ hu, kdežto před falešnou cestou varují jej příklady básníků starově~ kých, které zlákal Satan pro své dílo marným půvabem světa, aby v něm hledali obrazy a důkazy jeho moci. Bratrský myslitel zkrotil a ochočil takto mohutné ,své nadání zrakové. nedovedl ho však potlačiti. Každá jeho věta podává dt"tkaz o Bla~ hoslavově schopnosti visuální, a proto není u nás v šestnáctém věku spisovatele, který by se mu mohl z daleka vyrovnati obraznosti a obrazivostí mluvy. Patří k umělcům mluvy, kteří pokládají myšlenku za nedopověděnu. dokud jí neozřejmili a neobjasnili příměrem a metaforou, a jimž názorné epiteton teprve dokresluje představu; také jeho význačná záliba pro přísloví, jejichž byl netoliko odborným sběratelem a znalcem, ale i štědrým užívatelem, vyrůstá z potřeby mluviti obrazně a barvitě. V obou svých nejosobnějších knihách, kde ve formě hudební učebnice a jazykového brusu skrývajíse zlomky jeho poetiky, podal Blahoslav teorii a obranu metafory i epiteta. Metafory "slova pěkná, příjemná a světlá jsou jako 'šíp, jenžto člověku pojednou mnoho v mysl uvedou a třebas srdce zapálí, podobně jakoby nějaké tabule malované před oči někdo někomu poskytl". Epiteta mnoho světla přidávají a "bez nich jsou veršové jacísi nezpůsobní jako traňk neoslazený, neoslazená a nemastná krm~"; jimi se "velice ozdobuje řeč, zvláště když má býti oratio heybavá a movens affectus, živá a horlivá". Najdou se u Jana Blahoslava celé odstavce, v nichž obrazová tvořivost přímo dusí jasnou logiku výrazovou: metafory hrnou se prudce do pera li způsobují více rozkoše spisovateli než čtenáři. Právem požívá proslulosti výmluvné místo ze závěru 2. vydání "Muziky", kde karakterisuje různou povahu duchovních písní: "Uzříš některou píseň,ana jako věnec krásný, jiná jako louka zelená a kvítím rozličným prorostlá, jiná jako strom ušlechtilý, jiná jako z daleka se modrající hory, jiná jako stavení krásné, buď zuzavírané, buď zotvírané. Jinou uzříš, anať jako potůček plove z studnice tiše, hladce, povrchu, jiná břehy podrývá a pojímá s sebou". Kdežto tyto obrazy a metafory Iso,u k?,ři~tí 9