JAN BLAHOSLAV NA ROZCESTí Se sedmadvaceti léty vstupuje Jan Blahoslav do literatury, aby jí dobyl jarou živostí ducha bohatého až k marnotratnictví a srdečným teplem výrazu takměř básnického: r. 1550 mladý Moravan, jenž se právě vrátil do domova z filologických a bohosloveckých studií v cizině, vydává v Praze neveliký "Spis o zraku, jak člověk zrakem, to jest viděním a hleděním sobě nebo jiným škoditi může." Z naléhavě horlivého traktátu, který po kazatelsku užívá praktické psychologie pro záměry mravoučné, mluví radostné a výbojné mládí spisovatelovo: kvetoucí skutečnost svými tvary a vděky zaútočila na vnímavou duši jinochovu, volná příroda v jarním rozpuku naplnila bystré oko sterými obrazy svěžích barev, cizí kraje i půvab domova vycvičily Blahoslavovu vlohu pozorovatelskou. Nehlásí se tu však pouhý úžas mladistvého, do široka rozevřeného zraku a v jaré nevinnosti žíznivého srdce nad "lepem a vnadou věcí krásných a libých, na kteréž svět duše jako čihař sojky lapá." Z těchto stran zároveň výmluvných i barvitých proudí k nám vlažný dech omlazení lidstva, které za inspirace starověkých básníků snímá se skutečnosti tlumivé závoje a chystá se k radostným zásnubám s přírodou i s antikou. Jako sličný ornament, sloužící však zároveň názornosti, tlačí se vděkuplnému kazateli stále do pera záoKr{)uhlené obráz1}y přírodní, založené na přímém postřehu; s pozornoulásko~ propracovává český humanista drobné výjevy z řeckéh.obáj~1ovíařín1'Ské historie o Paridovi a Heleně, o Medei a Jasonovi,o K~I~ha~toYi:a Kassandře, o svůd. né Didoně a cudné Lukrecii a střídaje :j~ . s gent'~vými příběhy o Adamu a Evě, o Bethsabě a Davidovi, () J:fI..liit~.přid+lolofernem, připomíná mimoděk prostoduché obrazy1,l~m~~~.i reri~~~n~e, zvláště deskové .\1"" ••. _ °'0 ,." "'.1 -. " malby Lukáše Cranacha, před nimi~l?rayděpddot)ně Blahoslav nejed nou postál za vitemberských svých siU6U. Hodlí primitivové rydla a štětce na sever od Alp vyjádřili lépe než jejich konvenčně a rétoricky veršující krajané zmatený a přece rozkoše plný vzruch bytostí, která s ruměncem si uvědomuje, jak její hranatá karakternost jihne v teplém větru svobodné lásky k přírodě, a jak středověká mentalita se vzdává smyslovému opojení novými skutečnostmi. Tyto psychologické motivy, třebaže využity mravokárně, naplňují spisek Blahoslavův: opětovně ličí vzrušený karatel, kterak smyslová a citová oblast duše lidské pro 7