145 básník, tím více poznával, že v evoluci lidstva jest jednotlivec i se svou žhavou touhou po požitku a věčnosti pouhým práškem písku... ale sílu v spasení lidstva pozvolným pokrokem, jenž spočívá na bedrech geniů, neztratil: jako Viktor Hugo věřil ve věčné slitování a věčnou spravedlnost. V tom jest onen velký kosmický klad vší poesie Vrchlického, o němž jsme mluvili. Ten jest dominantou. Jsou ovšem v díle Vrchlického nejen knihy, ale i celá období, kde pod zataženým nebem v tichu půlnočním nad hroby illusí pláče jeho mocný lyrismus tak úpěnlivě, že básník se zdá přímo pessimistou. Leč intensita této písňové muky neplyne z temných zdrojů myšlenek, nýbrž ze sensitivnosti a citovosti poetovy. Duše mimosa jmenuje se jedna kniha Vrchlického, a jí jest on celý nejlépe charakterisován. On, jenž uměl tak jásat nad slavnostmi mladých smyslů, kvetoucí přírody plesajících dětí, rozpoutal svůj lyrismus i v hodinách samoty, opuštěnosti, pohrobní elegie ..a snad nejmužněji, když na chvíli ztratil cestu v pralese poznání a života. Toť ta pessimistická doba jeho poesie, na níž spolupracovaly i osudy vlastní. Byla pouze přechodem. Po době skleslé síly a zúžených obzorů nadešla perioda nové víry, kladného pantheismu, nadosobní víry v člověčenstvo, moudrého odevzdání se do klína kolotavé přírody. Bylo to před čtyřmi roky, kdy básník podávaje ruku velkým hymnikům moderním, Goethovi, Whitmanovi, Verhaerenovi, spočinul s úsměvem v zlatém a ,vonném stínu stromu života. A tenkráte se modlil k bohům, pronášeje dvě velké prosby za život a za smrt. Leč bohové byli hluší. Vyloučen ze života, propadl básník oné formě smrti, o níž přemýšlel nejméně, aježse mu zdála nehodna úvahy filosofovy: smrti dlouhým a marným živořením. Teprve dnes' nastoupila zase vyšší forma smrti, té, jež jest vysvoboditeikou a přetvořitelkou. A hle, přemýšlíme Arne Novák. Myšlenky a spi""vatelé. 10