14- nečný poklad umělých forem západních, jižních i východních, který jediné mohl hověti jeho duši: pro poetu, jehož myšlenkové lodi byly unášeny tolika větry ducha, bylo třeba, aby stále vyměňoval plachtoví nejrůznějšího původu a nejpestřejších barev. Vrchlického neklidný a rozkošnický formalismus jest více než pouhá virtuosnost mistra, který vládne suverenně řečí, rhytmem, rýmy: jest to výraz jeho proteovství, dohnaného až k paradoxu. Jaroslav Vrchlický jest veliký přetvořitel básnického jazyka českého: odkázal svým nástupcům cosi zcela jiného, než' přijal: řeč plnou svůdné hudby, smyslného lesku a sytých barev, ne již nástroj, nýbrž celý polyfonní orchestr, který chvílemi zazní .plenissimo, aby jindy z něho zakvílelo nejj.emnější solo virtuosních houslí. Básnická koncepce "zlomků epopeje", jimiž vrcholí dílo Vrchlického, založena jest na nerozlučném spojení tří. principů: epické evokace dějin, filosofické meditace, sil-, ného lyrismu. Jaroslav Vrchlický pojal dějiny s překypující šíří: příroda i civilisace, genius i dělný lid, umění i násilí, náboženství a spravedlnost spolupracují na jejich gigantické fresce, z níž poeta vyjímá nejdramatičtější výjevy, plné dějového a myšlenkového vzruchu nebo nadlidské postavy, prosycené dechem božství. Kolísaje stále mezi malebným a ideovým výkladem dějin a mythů, uvádí do své epopeje namnoze na úkor. živlů epických řečnické pathos a filosofickou dumu. Nikdo, nenapsal u nás tak imposantní řadu faustovských a dantovských meditací o sudbě jednotlivce i lidstva,' nikdo nezamyslil se tolikrát nad dramatem poznání, tuchy, utrpení i smrti jako Vrchlický, duch reflexivní i v hodině okouzlení a požitku. Zřeli jsme, jak Sfinx agnosticismu číhala u brány jeho mladistvého tvoření; řekli jsme, že ji překonal. Leč přišla pokušení nová: příšera illusionismu psala před jeho očima do .dusné tmy ohnivými literami hrozné slovo Nic; čím více mu~nětc