140 klaněl se smrti jako moci obrozující, přetřiďující, přetvářející. A tomuto hymnickému pěvci života a smrti opětovně se drala dvě přání se rtů a do pavučin intimních básnÍ. Modlil se k neznámým bohům, jimž neustával vztyčovati oltáře, aby mu dali až do konce plnou sílu a schopnost chápati složitost a pohyb života. milovati a uctívati odvěký koloběh vítězné hmoty a "triumfující sílu" nezdolné myšlenky, rozuměťi a vzdávati se všemu, co je mocného, jasného a jarého v člověčenstvu. Toužil vždycky, aby smrt přišla k němu podobně jako přišla k oběma velkým starcům básnickým, kteří nejmocněji zasáhli do jeho vývoje, ke Goethovi a k Victoru Hugovi: po kmetství moudrém a vyrovnaném, jemuž nemělo scházeti ani písně ani myšlenky, toužil bez choroby, bez duševního seslabení, bez hnusu před svým tělem přejíti do " věčného mlčenÍ. Avšak bohové nesplnili jeho modliteb:jako chaotickému jeho dílu, grandiosnímu v koncepci a porušenému v jednotlivostech, schází i jeho osudu ona harmonie, po které prahnul od burácivého mládí romantického pessimisty až k mužné moudrosti pantheistické, jíž nasycena jsou jeho díla poslední; harmonie ta chybí i jeho umíránÍ. Již dnes vidíme, kolik bylo opravdové tragiky v osudu Jaroslava Vrchlického, i když nepokoušíme se strhnouti závoje s jeho důvěrného života milostného, rodinného, společenského. Bohové dali mu ve větší míře než kterémukoliv ze soudobých spisovatelů jemný a neklamný smysl pro krásu formy, dokonalost stavby, hudbu verše,a on sám studiemi, jichŽšířea bohatství hledají si rovných, vychoval ten smysl na starých i moderních literaturách, u klassiků i romantiků, na západě i na jihu ~ avšak zůstal mu odepřen hořký a přece tak významný dar přísné a ethicky založené kritiky ... vedle děl bezvadně mistrovských předkládali tříštky své dílny. Bohové obdařili jej vníma-