134 učitelův: jako Tomek· -a možno řici, jako celá učenecká. generace, která následovala po Palackém a po Safaří: kov i - miloval i Winter nade vše drobný, hodnověrný, klidný fakt dějepisný a zasvětil vzácné své pracovní úsilí tomu, aby si takových faktů opatřil pokud možno nejvíce cestou důkladného badání a trpělivého sběratelství. Vyhýbaje se s bázlivou úzkostlivostí všemu stanovení apriornímu, sčítal doklady neb snímal s nich obecnější pozorování, při čemž byly doklady uváděny v dostatečném množství - veškerá kritika faktů, každé umělejší pořádání materiálu, všecka složitější komposice ideová byly ve škole Tomkově předem vyloučeny. Nezůstalo beze vlivu, že se Winter vzdělal na historika v archivu a v prostředí malého města. Poznal tam minulost, jíž se velké proudy dějinné dotýkají jen z dálky zakalenou a lehkou pěnou, a obrátil tudíž hlavní svůj zřetel především ke starožitnostem soukromým. Snad souvisí i s průpravou rakovnickou, že u Wintra vstupuje takovou měrou do popředí živel měšťanský, ovšem kromě vrstvy školské a učenecké, k níž sám náležel: šlechta, hlavní nositelka politických dějů, a venkovský lid, ochránce kmenové své ráznosti národní, nemají u něho ani z daleka toho 1Jlísta v dějinném dramatě, jako na př. u Aloisa Jiráska, rodáka z venkova a historika více zaujatého ději veřejnými. Třetí složkou vývoje Wintrova bylo jeho povolání professorské. Zikmund Winter byl učitelem výborným přes všecku prudkou drsnost, která občas děsila zhýčkané žáky: žárlivě střeženou distanci mezi professorem a žactvem dovedl vždy překlenouti živou a vervní poutavostí svých názorných a malebných výkladů historických, jež překypovaly silou charakteristiky, svěžestí kulturního detailu, výraznou mluvou. zkrojenou až ke grotesce. Odvážil bych se tvrditi, že v bezprostředních a namnoze improvisovaných Wintrových výkladech ve škole zjevila se nejedna motnost, ie~