129 do svých cestovnfch causerií na sta. Ale neméně sdílný jest i laskavý lidumil a přítel utlačených a slabých: lid klesající pod tíhou polní práce, starci sklonění lety až k zemi, žebráci, opuštěné děti, to vše vzrušilo s!'dce sentimentálního poutníka. Tak upoutává nás při čtení těchto črt, psaných bez pretensí, spíše vlastní povahopis básníkův než krajinomalba, spíše pohledy do nitra pozorovatelova než do měst, lesů a lánů, spíše reflexe než dojmy, spíše nápady než postřehy . Pozorný čtenář dovede si však v Cechových kresbách z "pestrých cest" po vlasti vážiti ještě jedné, nezcela všední stránky: může jimi nahlédnouti do samé duševní dílny tvoření poetova. V posledním svazku "Vzp0l)1ínek z cest a života" uveřejněno jest několik prací, dotud netištěných, které mají úplně povahu skizzáře básníkova, určeného k tomu, aby si později auktor z něho příhodné rysy vybral. Jest to jarní obrázek z Rožnova "Zahučaly hory", slovácká drobnokresba "Kytka z j~oravy'~, lidumilný genre od Nové Paky "Obrázek z cesty", zmíněný již "Výlet do Kutné Hory" a maličký deníkový útržek o výletu do Lukova z máje 1901. Zde může literární psycholog i věrný ciitel básníkův krok za krokem sledovati, čeho si básník všímal, co upoutalo jeho zájem, při jakých podnětech rozvlnily se jeho elegické vzpomínky a tužby do ztraceného mládí, za kterých příležitostí vybavily se mu historické úvahy atd. K těmto pěti drobným črtám, otištěným teprve z pozůstalosti básníkovy, při družil se nedávno zvláště cenný intimní dokument; jsou to "C e s t o v n í p o zná m k y Svatopluka Cecha z roku 1889", které k tisku upravil Cechův pietní životopisec a vydavatel professor Ferdinand Strejček, a jež v úctyhodném místním vlastenectví' vypravila mladoboleslavská firma Hejda a Zbroj, určujíc výtěžek spisku vztyčení poprsí Cechova v sadech v Mladé Boleslavi. Arne Novák, My;lenky a spisovatelé. 9