127 jeho broušených a přebroušených veršů paláce benátské, janovské, florencké a římské; zdaž hučí v pathetických a sytých slokách jeho odraz ruchu boulevardů pařížských; zdaž svítí mezi polychromií jeho skvělých obrazů básnických věčný sníh Alp, spatřený nedlouho před zimou života? Odtud i podstatný rozdíl mezi cestopisy Čechovými a na př. Nerudovými. U Čecha nikde velké kulturní průhledy, nikde pronikavá historická srovnání, nikde zžíravá kritika společenská, politická, nábožem:ká, nikde pathos, překonávající původně zamyšlenou hru ironie a vtipu, slovem .pranic z toh9, co "Obrazy z ciziny" mění z lehké cestovní causerie v statečný kulturní čin. Za to u Čecha všude lehká a sladká pěna tu snivé tu hravé pohody, vlídný a chvílemi tesklivý humor, lyrická líčení přírody, zběžně a přece šťastně načrtnuté podobizny hned národopisně, hned jen pitoreskně zajímavé; vše spíše napověděno než vyčerpáno, lyricky rozpředeno než domyšleno, uhodnuto než doloženo; pražádný systém, pražádná účelná stavba, pražádná jednotící redakce: čtenář plnými doušky pije mladé a lehké víno, jež uzrálo o prázdninách básníkových. Avšak tyto příjemné a prostičké causerie o cizině, z nichž některé na př. "Sláva" nebo "Výlet do Chorvatska" oděny jsou v průhledný šat novellistický, jsou pouze částí Čechova cestopisného odkazu. Vedle nich, kvantitativně asi v rovné míře napsal Svatopluk Čech celou řadu turistických obrázků, jak mu utkvěly z "pestrých cest po Čechách", podnikaných od dětství až do pobytu v Obříství. Sem patří svazeček z r. 1884 "Několik obrázků moravských", sem patří záznamy obou spolupracovníků páně Broučkových, professora V. B. Kostlivého a básníka Jana Vraného, a kromě toho řada menších, vzájemně nesouvisících feuiIletonu a skizz, jež lze přehlédnouti nejlépe v 1. a II 1. svazku "V z p 0-