126 a polohistorických poznámkách jeho novinářských feuilIetonů. Jmenujeme-Ii v tomto literárním sousedství Svatopluka Cecha, může to snad l"oněkud překvapiti. Každý pozornější čtenář Svatopluka Cecha ví ovšem, že v jeho dílech jest několik svazečků cestopisných statí, uveřejI1ěných v osmdesátých letech, a je-li literárně vzdělán, uvede nám i jejich jména: "K r e sb y z c es t", "U P 0mí n k y z V Ý c hod u" a "N ě k o I i k obr á z k ů mor a v s k Ý ch". Není též nesnadno si vzpomenouti, že bez cestovních zkušeností kavkazských nebyl by vznikl ani "Cerkes", ani příběh šumařův "Ve stínu lípy"; že obě velké allegorické skladby "Evropa" a "Slavie" zpracovaly dojmy, zažité na vlnách černomořských; že průpravou k "Dagmaře" byla studijní výprava do Dánska-a na Rujanu. 2ivotopisec Cechův vypráví kromě toho, jak básník vypravil se z mládí do Chorvatska, jak později navštívil Italii, Paříž, Alpy, jak úlomky dojmů zachytil v několika feuilletonistických skizzách. A přece náleží cestám Cechovým právě tak podružné místo v jeho životě, jako cestopisům v jeho rozsáhlém díle slovesném. Svatopluk Cech, jenž vstoupil do naší literatury již v plné zbroji básnické, byl jako umělec i jako člověk velmi záhy vyhraněn a rozvit ~ ani zkušenosti životní, ani dojmy- a poznatky z knih, z cest, z uměleckých děl nedovedly nic podstatného přidati k dovršenému názoru, k vyzrálé povaze, k umělecké hotovosti. Tak i cesty, na nichž byl spíše plachým a vzdáleným divákem, než účastníkem vše vášnivě prožívajícím, znamenaly pro Svatopluka Cecha nikoliv osud, nýbrž pouhé poznání. Cím přibývalo básníku let, tím ubývalo poznatkům intensity i působivosti, cesty podniknuté v padesátých letech nezůstavily takřka stop ve vlastní tvorbě básníkově: zdaž odrážejí se v některém zrcadle