120 ským, Dráha byla próběhnuta, a bilý stín na prahu mohl se zvednouti. Sládek-elegik jest mužný básník od hlavy až k patě: nekochá se ve výbuších citových, nýbrž škrtí je slovem úsečným a hrdým; nepřepíná nikde svého dojetí do lyrického paroxysmu, nýbrž zhušťuje je do uzavřeného verše, soustředěného obrazu, úsečné metafory: nezoufá, nýbrž medituje. Hrdé slovo římského spisovatele "ženám sluší naříkati, mužům pamatovati" bylo napsáno neviditelnou rukou na jeho básnickém štítě. A svrchovaně mužný jest i básnický sloh Sládkův, ten na první pohled šedivý a všední, suchý a tvrdý verš, který čten několikráte vryje se hluboko do paměti svou sevřenou krásou, svou hospodárnou stručností, svou epigramatickou plností. Neruda, od něhož z domácích vzorů se Sládek nejvíce naučil po umělecké stránce, ťal do živého, když zmiňuje se o výrazu knihy "Na prahu ráje" mluvil o básnickém naznačování a napovídání, o poesii aforistické; nevím, zda vedle "Knih veršů" a "Prostých motivů" dospěla kterákoliv starší lyrická sbírka česká k takovému mistrovství, napověděti několika verši celou tragediduše a shrnouti do aforismu tří slok podobenství osudu, jako Sládkovy "J iskry na 'moři" a "Sluncem a stínem". Sládkův bytostný sklon k stručnosti přibližuje jej velmi záhy k sonetu, později ke krátkému popěvku. Jest v tom cosi velmi překvapujícího: znělku pěstuje poeta, jenž ničeho není více dalek než virtuosity formální, popěvky pronikne i do lidových vrstev zachmuřený, těžký, reflexivní umělec, jehož básnickým počátkům naprosto chybí bezprostřední melodičnost. Ale Sládkovy sonety, jež se nejvíce přibližují nedoceněným znělkám Solcovým, nemají nic společného s bravurní ornamentálností svrchované formy, kterou nacházíme u Vrchlického, a k níž sem tam učinil náběh již Kollár; Sládek