118 vota. Proto i tehdy, když milosrdný čas otupí nejostřejší hrany žalu, vrací se duch básníkův stále znovu k idei smrti, rozluky, vzpomínky a rozvádí s uměním klassického elegika tyto motivy v složitou symfonii, jejíž kouzlo vycítí jen ten, kdo mnoho žil a mnoho trpě!. Hned na počátku básnické dráhy Sládkovy vystihl tento povahový rys nového poety pronikavý kritický rozbor Jana Nerudy, který s podivuhodnou přesností rozebral pl'vní čtyři lyrické knihy svého obdivovatele a žáka, krásnými slovy: "Sládek je elegik. Povaha samotářská. Vodní hladina, reflektující vše po způsobu zcela svém. V jeho elegiích není nic strojeného, on nežaluje, aby byl slyšán, on pěje proto smutně, že je mu 'v srdci smutno. Lyrik jen subjektivní, co nejsubjektivnější, je pravda; nezapěje, čeho sám plně nezakusil a neprocítil; pěje jen, když bol více utlumiti se nedá a sám v žalnou píseň propuká; ale opravdový lyrik básník." Elegická struna a náhrobní duma, které zněly tak mocně v "Básních" av "J iskrách na moři", umlkají v obou knihách vnitřního vyjasnění a životního kladu, ji· miž jsou sbírky "Světlou stopou" a "Na prahu ráje"; smyslově i duchově omlazený básník hledí otevřenými okny své jizby do plných proudů sluneční záře, v níž honí se ptáci, a hrají si děti, a obrácen zády k prahu svého domu, zapomíná, že kdosi tichý a neodbytný tam sedí bez pohnutí. Ale jen na čas. Čím složitěji a hloub hledí zralý muž do dílny života, čím dychtivěji koupají se jeho myšlenky v slunci a ochlazují v stínu, tím určitěji poznává. že smrt jest velká a dobrá pomocnice boží, a proto píše J. V. Sládek na po:;,lední stránku své nejzralejší knihy tuto modlitbu v tercinách: "v své lůno přijmi nás, ó Matko Země, ažshasne to, co v nás se zove žití, jak suchý béřeš list, neb zvadlé kvítí.