115 ství, pro primitivism. Neruda využil až na dno veškerých těch možností v sbírce epických drobnokreseb a dramatických zkratek jako pravý mistr sti1isace a ornamentiky. Odlišil se ode všech balladiků - i od souladného a něžného Erbena - v tom, že vše zlidštil až po samou mez, vše polaskal, pomiloval, zobjímal. V "Prostých motivech" mu byly formální zřetele věcí docela vedlejší; vystačil skoro všude se skromným rámcem písňové improvisace, náladového obrázku z přírody, lyrické krajinomalby Ale jaké bohatství psychického obsahu se vešlo do tohoto rámce, jaké esence radostí, melancholií a smutků, jaké jemné a delikátní variace motivů samoty, touhy po družnosti, očekávání zmaru! Znovu a znovu byly "Prosté motivy" nazývány první českou knihou 'impressionistické lyriky; jest to definice, jíž nemožno se vyhnouti: žádný krajinný postřeh básníkova jasného a svěžího zoru není tu dekorací, nýbrž stavem duše, a žádTí nálada není improvisací náhody, nýbrž nutným výsledkem přírodní konstellace. Mnozí z našic;h soudobých lyriků opírají svůj důvěrný vztah k Nerudovi právě o "Prosté motivy" a to právem: v nich dána klassická formulace moderního nazírání na lyriku dojmovou a náladovou. Z klassičnosti má Neruda v "Prostých motivech" jeden zvláště šťastný a půvabný rys: bezpečnou lehkost, vítězné překonání vší tíže životní. Neudržel této ptačí rovnováhy. V posledním jeho slavném fragmentě, ve "Zpěvech pátečních", naopak se shlukly všecky těžké, temné, zemité prvky jeho bytosti, veškeré podzemní vrstvy provalily se na povrch, všeliké pathos krve a rasy trysklo horkými paprsky. Ne po stránce umělecké a slohové - v té jsou "Zpěvy páteční" často přetížené, přepiaté, barokní ~ nýbrž v ethice vlasteneckých vztahů spočívá význam velkolepého tohoto fragmentu. Všem enthusiastickým básníkům kmenového a krajinného vzletu dává Neruda přísné 8*