uS dovedl v nich býti cO nejsoustředěnějším, co nejúseč. ,nějším,co nejhutnějším; vymýtil všecky odbočky a arabesky; ukryl svou osobnost, kterou tu najde pouze psycholog velmi jasnovidný, docela za nepatrný, staromódní příběh; přiblížil se co nejvíce formě novellistické. Avšak pak jako prosaik nešel dále; spokojil se malebným genrem a ne.sklenul větších skladeb nad osudy složitějšími. Na konci sedmdesátých let. kdy Hálek byl již mrtev a kdy dva nové, protichůdné směry si v osobě Svatopluka Cecha a Jaroslava Vrchlického dobývaly literatury, byl Neruda znám jako mistr několika menších, spíše půvabných, než vznešených slovesných forem: povídkové drobnokresby, teplého humoristického gemu, cestopisného obrázku, jadrné balladistické skladbičky z přítomného života, epigrammaticky přiostřené meditace veršem či prósou. On sám, jenž v samotě někdy studeně melancholické, jindy pyšně odmítavě se vždy více pohřežoval do sebe, necítě se již částí nižádné hromadné úsoby, věděl, že ni z daleka nevyčerpal básnických možností svého nadání. Vlastní Neruda básník teprve začíná "Písněmi kosmickými". Nemohu se zhostiti dojmu, že se v tomto cyklu čtyřiačtyřicetiletý básník, navrácený poesii po dlouhých letech mlčení, teprve hledá: kolísá mezi několika slohy, neubraňuje se úplně cizím vzorům a to ani mladších umělců, zápolí statečně s vtírající se tendencí. A zase jakoby mimoděk a navzdor vlastním záměrům dospívá ke klassickým tónům. Kosmos, jenž se rozsvěcuje nad jeho hlavou hned rozmarnou, hned zádumčivou, není vesmírem člověčenstva, vůbec není tím odvěkým problémem, s nímž zoufale se přel Mácha a jímž se dal optimisticky opojit evolucionista Vrchlický. Neruda si kosmos zúžuje a vymezuje: zpívá o vesmíru v stilisacl moderního hvězdářství, kosmologie a geologie o jakémsi moderně všesvětovém pozadí onoho moderního člověka. Arne Novák, Myšlenky a spisovatelé. 8