11- trvalé úsobě; klade všecko typické, nezávislé na podmínkách dobových, místních a sociálních, vysoko nad pouhou pravdu jevovou, podmíněnou a vázanou; vyžaduje se samozřejmou rozhodností svéprávnost umění, nepodřízeného jakékoliv druhotné tendenci. Neruda se svými básnickými a kritickými druhy, jež převyšoval o hlavu břitkostí, důsledností a odvahou intellektu, usiloval však právě o opak. Nezajímá ho jako básníka, povídkáře a' příležitostného myslitele člověk vubec, nýbrž č lov ě k m ode r n í, jenž nese na plecích kus tíhy přítomného úsilí o politické a společenské vymanění, jenž tvrdě a hrdě se skepsí a přece ne bez duvěry probíjí se od positivního náboženství k vědeckému názoru, člověk liberální a demokratický. Do dobové pouště vztyčuje mladý Neruda tento uzounký typ jakožto nejvyšší klad, jehož jest generace schopna; pro klassicky založeného pozorovatele by to byl spíše jen zápor. NeŽ Neruda, který již tenkráte se drsně uzavíral vuči zevnímu světu, aby nemusil prozraditi, jak opravdově a prudce přemílá a drtí ve svém nitru vše, prožil toto podmíněné a tendenční lidství tak intensivně, tak poctivě, tak 'krvavě, že se dostal daleko za ně a hluboko pod ně k člověčenství věčnému, prostému, obecnému. V nejedné z jeho hořkých a nelichotných básní erotických, v mnohé z jeho zamračených a vzdorovitých meditací vlasteneckých, v leckterém náladově přírodním obrázku z "Knih veršu" dobral. se již tehdy Neruda tak čistě a ryze lidských tónu, že každý klassik by mohl jim dáti zazníti na svém nepoměrně umělejším a lépe laděném nástroji. Formálně oddálil se mladý Neruda snad nejvíce od veškerých klassických principu literárních; romantický subjektivism a mladoněmecký novinářský sklon uváděly jej na scestí. Romantický subjektivism: nedá se nikde plně do služeb svého námětu, své látky, svého