109 tellektu vždy k morku věci, ovládl tento sloh až do posledních tajemství; osvojil si jeho úsečnou jistotu. soustředěnou výraznost, plnost jeho prostých obrazů a jasné kouzlo jeho gnomické moudrosti. Tím nevyvrcholoval jen, nýbrž i zahajoval; nejen Erben, ale i Neruda šli po jeho cestě. Dlouho se zdálo, že, Kollárem a Celakovským jest dvojmo naplněn ideál národního klassika v Cechách; sotva kdo pokusil se dáti mu širší obsah. Nemůže býti sporu o tom, že ve zlomku básnického díla Karla Hynka Máchy, ač byl svým vrstevníkům nejzrůdnějším protikladem každé ideje i formy klassické, dřímaly zárodky básnického klassika, byť zcela jiného rodu a posvěcení, než byli Kollár a Celakovský. Neboť jak jinak zhodnotiti jeho metafysický let za nejvyššími otázkami lidského osudu a věčnosti; jak jinak oceniti jeho promyšlenou a smělou snahu stvořiti nový princip básnického výrazu českého ze syn these slovní hudby a slovní barvy? Ovšem v překotném varu vášnivého svého mládí neuvědomil si Mácha ni z daleka posledních možností svého uměleckého postupu, a tím méně si je uvědomili jeho vyznavači a žáci. Zní arciť· trochu směle, jmenuji-Ii skromného básníka neveliké rozlohy, jakým byl Erben, tam, kde mluvím o národním klassiku - přece právě v syté a plně hraněné "Kytici" jest takového klassicismu více než se zdá; upozorňuji jen na dokonalé domyšlení slohového principu Celakovského a na hluboké ethické porozumění základním a nejprostším vztahům lidského života. Za národně a mravně ochablé i umělecky zmatené doby, kam vrhá sličná a temná sfinx Máchovy poesie husté stíny, a kde Erbenova "Kytice" působí jako zurčivý rhytmus prostého a silného zdroje, vyrážejícího z hloubky, vyrůstá pokolení Nerudovo. Jest v tom dojista kus ironického protismyslu, že Jan Neruda, jehož