10- rodě Potockých s Ambrožem a Evičkou, o nezlomitelné vůli rodičů s lamačem Vackem ... a přece všude přědsudky povyšuje k výši axiomat, jen aby mohla nejšlechetnější srdce pro ně vědomě vykrvácet, nejhrdší povahy jim se nejbolestněji pokořit, nejvyšší tuchy štěstí za ně spáchati sebevraždu. Jaká ukrutná, neúprosná, tragická přísnost altruistky a messianistky! Jak božský a přece nelidský požadavek, aby děsný osud básnířky,odhodivší vlastní štěstí, stal se mravním prototypem! Ocitáme se v oblasti mravního absolutna, kde tuhne krev a zastavuje se tep srdce! Bohužel ani v nejúchvatnějších knihách nevystačila Karolina Světlá organickým sjednocením objektivismu povaho kresebného a vášnivě prožité a mravně zhodnocené subjektivity; příliš často přistupuje méně čistý a hodnotný živel třetí: dějová dobrodružnost, romantický konvencionalism, sklon k 'hromadění protikladů povahových i dějových; stará četba strašidelné a výstřední romantiky prokazuje dodatečně mocný svůj vliv. Prvků těch není prost ani "Vesnický román", ani "Kříž u potoka", a "Nemodlenec" jest jimi takřka prosycen, pozdější vesnické obrazy, tu povahopisné, tu' dějově přetížené, založeny jsou na této psychologii libovolné ana této epice romaneskní, takže právem bývají zahrnovány pod titul "romanetta z J eštěda". Leč vlastní oblastí takové divoké romantiky, v jejímž kvetoucím a dusném dějovém i psychologlckém pralese nadarmo hledáme též kus vlastních prožitků spisovatelčiných, jsou její staropražské a historické romány,uměštěné většinou do dob n'ejhlubšího úpadku národního, "První Češka", "Poslední paní Hlohovská", "Zvonečková královna".'Myslím, že k těmto knihám nebude se budoucnost vraceti. Vše jest tu souzeno a oceňováno s hlediska tajemné neobyčejnosti, děsivé fantastiky, citové exaltace; bratrství i osvícenství, husitství i národní obrození, zednářství