97 se Karolina Světlá, někdejší stoupenka George Sandové, vyššímu geniu moderní poesie ženské: anglické myslitelce a básnířce George Eliottové; k čemu došla žačka Spinozova, Strauszova a Spencerova čistě rozumovou úvahou, to prožila naše poetka v hloubkách nejosobnější zkušenosti. Anglická positivistka učí, že lidská společnost jest organickým celkem živých a mrtvých, sloučeným v jednotu solidaritou, založenou na obětavém altruismu; tento jednotící princip překonává postupně temné mocnosti nespravedlnosti a sobectví. E~ergická tvůrkyně ;/Adama Seda'" a ,.silase Marnera9< vkládá Savonarolovi do výmluvných úst větu, že vyšší život počíná teprve zřeknutím' se vlastní vůle ve prospěch celku ... uslyšíme velmi příbuzná slova od vesnických kazatelů a myslitelů z J eštěda, jimiž Karolina Světlá zalidnila svá díla. Po tragedii roku 1861 a 1862 stal se Ještěd Karolině Světlé ještě čímsi daleko významnějším než byl posud. Hledala v jeho přírodě i v jeho lidu osvobozující možnost zapomenout úplně na své rozbouřené já a jeho nepřebolené krise. ale zároveň hledala tam povahy a děje, jimiž by mohla objektivisovat kypící subjektivní obsah své duše. Studium jako narkotikum, tvoření jako osvobození ~ toť dvojí forma vnitřního života Karoliny Světlé v letech šedesátých a sedmdesátých. Ale studium ještědského lidu, které básnířka podniká ve Světlé, Dolních Pasekách a v okolních vesnicích, liší se podstatně jak od romantického nadšení pro lidové tradice, s nímž se potkáváme u So~eny Němcové, tak od dokumentárního postupu pozdějších realistických psychologů našich vesničanů. I Světlá měla zájem pro zvykosloví, z jehož bohatství vyčerpala nejeden malebný detail a leckterou působivou scénu svých ještědských románů; i Světlá všímala si kroje a nářadí a zachovala nám vedle mnohých nesprávných a libovolných pozorování též řadu Arne Novák, ~šlenkY a .plsovatelé. 7