96 Světlá s neohroženou otevřeností a s přísnou pravdivostí o sobě samé: vznešená ethika příliš často u ní se stotožňovala s mravním konvencionalismem, předsudky nejednou jí platily za božský zákon, opatrné Společenské ohledy povyšovala zhusta na životní axiomata; proto leckdy tak těžko rozumíme jejímu rigorismu a tážeme se, zda nebyl to spíše rigorism ze společenského pohodlí než z mravní statečnosti. Rozchod s Nerudou, který nadešel příliš záhy a přece ve chvíli, kdy Neruda byl pro budoucnost mocí velké ženy osvobozen od nejtemnějších demonů, byl z velké části ústupkem morálce veřejné. Potrestána neúměrně za drobné jesuitské úskoky a malé hry koketerie, které si ve styku s Nerudou vynutily poměry, zrazena důvěrnou přítelkyní, ponížena maloduchým manželem, pomluvena společností, rozhodla se navždy odejíti od milostného druha, kterého milovala citem velmi hlubokým. Tento rozchod, provedený s tragickým gestem hrdinky starověké, zakončuje milostný román obou nejvzácnějších duší své doby způsobem vznešeným: Světlá platí za své setrvání v mezích společensky daných principů morálních mincí nejvzácnější, celým osobním štěstím, ale teprve tehdy, když jest si jista, že obrodné a očistné dílo její na duši Nerudově jest vykonáno. Žena, která zprvu obětovala principu mravního ':zestupu smyslovou krásu plně rozkvetlé lásky a později zás'ldě veřejné morálky všecku svou vnitřní blaženost, mohla mluviti o oběti jakožto o samé ose ethického života dojista bez nebezpečí, že pronáší krásnou frasL Neustávala opakovati jako žena, jako básnířka, jako mravní vychovatelka tuto zásadu, která jí nahrazovala náboženství, pro jehož oddanou a pokornou spoutanost nebylo v její revoltující a racionalistické duši místa, třeba že projevovala vždy vznešený zájem a neumořitelnou zvědavost pro otázky záhrobí. Evangeliem altruistické oběti, vyznáním mravního messiášství přiblížila