95 guinický dobrodruh inspira'ce prudce citové, byl společensky nespoutaný bohém, jenž viděl denně možnost, že otevrou se před ním dveře dlužnického vězení, a jenž okoušel s jakýmsi chtěným cynismem erotiky všelikého druhu. Toužil nejen intel1ektuálně, ale i smyslově dobýti žádoucí a rozkvetlé ženy, která patřila jinému muži a která si byla dobře vědoma své ceny, a nabízel jí v sázku celou svou existenci i všecky své dosavadní závazky. Karolina Světlá však již tehdy uměla svou hlubokou a citově opravdovou sympathii ovládati mravní kázní a hleděla už tenkráte na lásku, v níž by vůle opanovala nervy a smysly, jako na možnost mravního vzestupu. I bývala k výbušnému Nerudovi chvílemi velmi přísná, nepopřávajíc mu ani, aby políbil jí ruku, a horlíc vychovatelsky, kde stoupenec Heinův očekával vyznání lásky. Nebyla ani na okamžik na pochybnostech o tom, jak neobyčejnou bytostí jest její milostný přítel\/a že jeho budoucnost stojí za oběti sebe vyšší: ale byla si rovněž jista tím, že budoucnost tu třeba teprve vytvořiti, že milence, která by Nerudovi měla znamenati mravní vzestup, připadá úkol messiášský, a této missi podřídila zvolna všecku mohutnost své citové náklonnosti. Neruda, pokud v kvasu své rozervané mladosti dovedl se povznésti nad jevovou pravdu svého vnitřního dneška, byl Světlé vděčen, že jej chtěla vykoupiti, očistiti, navrátiti jeho lepšímu já; avšak nejednou se vzbouřilo jeho dobyvačné mužství, jeho smyslový romantism a pak s krutou bezohledností protestoval proti "falešné, urputné stydlivosti", proti "staré panně, která se neumí ani duševně ani tělesně vzdát", a jíž její strohé, neoplodněné, jednostranné ženství vždy zůstane kletbou. A Světlá oplácela upřímností za upřímnost; vyznávala, že příliš se ohlíží na mravní konvence, že příliš šetří rodičů, manžela, dobrého svého jména, že nemá odvahy jíti v enthusiastické lásce bezohledně za neomylným hlasem svého citu. Tu soudila