93 Podlipské; jest to korrespondence památná v mnohém směru. Obdivuhodná dvojice výjimečných sesterských povah předstupuje· před nás. Mladší, ale vyrovnanější Sofie stojí filosoficky již v dívčích letech nad životem, k jehož chápání a ovládání ji vyzbrojilo bohaté přemýšlení a rozsáhlé vzdělání; uvádí jevy ráda na obecnější pravidlo; hledá smířlivé překlenutí rozporů dění společenského i osudu jednotlivcova; nedbá o přesné a bezprostřední poznatky ze skutečnosti a řeší si i svůj intimní osud harmonicky a pokorně. Její starší sestra v dopisech trhaných a nesoustavných bouří, žaluje, protestuje; jsouc stále podrážděna a neuspokojena, posuzuje příkře sebe i své okolí; prožívá prudce a vášniÝě přírodu, lidi, poměry; pozoruje velmi ostře a samostatně krásu i všednost; horuje, ale též posmívá se; vkládá do listů lyrické vložky a básnickou krajinomalbu, jindy však náčrtky takř~a povídkové. Kdežto souladná a vlídná Sofie, která se roku 1858 stává chotí doktora Podlipského, jest ve svém nitru již vykoupena, zápasí Johanka Mužáková stále o vykoupení z osobního a romantického svého trudu. Jest to zápas skutečně hrdinský. Takřka všecky dopisy Johančiny jsou psány z J eštěda - a ještědskému kraji i lidu, který od r. 1853 mladá choť poještědského rodáka professora Mužáka navštěvuje pravidelně, přiřčena důležitá úloha v dramatickém tom zápase. Zde uprostřed přírody velkolepé a lidu zachovalého tradičně, povahově i národopisně, dostává se romantické a subjektivní vášnivkyni velké a blahodárné lekce: skutečnost studovaná s láskou a s porozuměním, rázovitost přijímaná se zvědavostí a vděčností, plemenná pravdivost ryzího českého kmene ukázňují, spoutávají, očišťují bezútěšnou individualistku, která radostně pociťuje, že její duše, dotud neplodná a prázdná, nabývá obsahu. Zcela podobně vykoupil pobyt v Serry o čtrnácte let dříve George Sandovou, která, poznavši