90 runka z ~esty s poutil.f, nebo konečně babička. V době. kdy v cizině prožívalo ženství velké přerodné a přechodní krise, zobrazila Božena Němcová onu naivní, citovou, přirozenou ženu, smířenou se životěm a smiřující jej. poslouch~jící radostně a oddaně hlasu srdce a neznající posud reflexe ~ a vzpoury. Ono druhé, přemítavé a bouřící-se ženství, které světa nepojímá citem, nýbrž rozpoltěnou úvahou a které přetrhalo kořeny poutající je k přírodě, aby rozepialo bouřlivě větve a úponky po uplatnění společenském, hlásilo se naopak plně již ze slov dvacetileté Johanky Rottové. Zivotní podmínky, z kterých Johanka Rottová vyrostla, byly přímo toho způsobu, že předurčovaly mladou :dívku za povahu problematickou, stravovanou četnými rozpory a nejistotami. V rodině její stýkalo se mnoho živlů těžko smířitelných: kmenové češství a přistěhovalé němectví, osvícené světoobčanství a úzkoprsá protireformační bigotnost, starobylé vzpomínky husitských venkovanů a staropražské tradice katolické, volný názor porevolučního lidství a zotročilá povaha metternichovské reakce mísily se a svářily v nepatrném domku Poštovské ulice. Ale i mimo kruh rodinný setkávala se citlivá a vznětlivá dívka, nadaná až chorobnou vnímavostí a divokou obrazností, s celou soustavou životních protikladů: její rodiště zakrývalo ponurou barokní dekorací stopy nekatolické minulosti, o níž vyprávěl otec často a rád; v malebném koutě starého města, zaplavovaném každoročně Vltavou, stýkalo se honosné bohatství s politováníhodnou chudobou; obchodnické vrstvy, kam rodina Rottova se počítala, vykazovaly křiklavý kontrast blahobytných a zhýřilých peněžníků a do úpadu se namáhajících pracovníků. Ale samo uvědomování si takových životních rozporů bylo pokládáno za hříšné a trestuhodné, především však dívce nebylo dovoleno za reakční doby uvažovati o po-