87 zámčí" ukazují, jak ryzí umělecký instinkt ji chránil před scestím, na němž zcela zabloudily soudobé spisovatelky německé a francouzské. Veškeré jednostranné sledování tendencí zavádí k schematičnosti a potlačuje barevnou plnost života; čím přibývá theorematům na důraznosti, tím ztrácívají postavy na plastice. Karolina Světlá, která sledovala G. Sandovou na cestě konstruktivní tendence, nevyhnula se zcela těmto úskalím. B. Ně.mcová však byla příliš vyzbrojena pozorovatelskou -zkušeností a příliš prosycena oním blahodárným romantickým naturalismem, že neztratila rovnováhy: figury jejích povídek jsou tak pevně a zákonně postaveny, že jim neublíží ani zařazení do toho, od onoho programního plánu; přerůstají prostě přes něj. Ovšem, nesmíme zapomenouti, že se Němcová' v podstatě vůbec nedotkla oné formy, kde toto nebeZ'pečí hrozí teprve ve své neodbytnosti, totiž románu; chystala se k němu mnohokráte. Učinila náběhy, a přece na konec zůstala jasnou a šťastnou vypravovatelkou kratších, přehledných, souměrných povídek. Cemu se máme u této složité literární bytosti obdivovati nejvíce? Jejímu skoro báchorkovitému romantickému naturalismu? Ci spíše síle a přesnosti národopisného pozorování? Nebo myšlenkové odvaze, u tehdejších žen výjimečné, s níž se ponořila do hloubání o filoso-' fických a společenských otázkách? Nebo onomu jistému a neporušitelnému instinktu básnickému, který ji vždy ochránil před uměleckým bludem? Byli bychom nejen krátkozrací, ale i k Boženě Němcové nespravedliví, kdybychom nepochopili, že výše než tyto složky její individuality stojí onen jednotící princip, který dovedl syntheticky překlenouti kontrasty a jenž byl literární obdobou oné vnitřní vítězné síly životní, která ze ženy trpící, pokořené, churavé a nuzné činila vždy jasnou a věřící vyznavačku života,jeho radostnou a plesnou pěvkyni.