85 nejdokonaleji v lásce všech ke všem. I int.ensivní přesvědčení B. Němcové o posvátnosti a vznešenosti erotiky souvisí s tímto romantickým naturalismem: jak se ozve v srdci prudká a vášnivá pobídka lásky, jdi za ní a na nic se neohlížej; toť mluví k tobě sám hlas přírody, a nepo,slechneš-li ho, prohřešil jsi se proti nejvyššímu zákonu. Naturae convenienter vivere - tato starověká moudrost byla i posledním přesvědčením B. Němcové. Její bohatá tvůrčí obraznost neumdlela nikdy vytvářeti z plnosti lidového života typické postavy, které se docela oddaly tomuto zákonu souhlasu s přírodou; mezi nimi jsou v převaze "tatečné a vášnivé bytosti dívčí, rozkošné milenky a obětavé hrdinky, z nichž každá má' kus ze své tvůrkyně, prošedší všemi formami duchovního i smyslového milování. Ale nejvyšším výtvorem, v němž se zrcadlí romantický naturalism Boženy Němcové, jest její "Babička". Odborné zkoumání poučuje nás vždy zevrubněji o tom, že v kouzelné té selance jest mnohem méně doslovné reality a vzpomínkových dokumentů než básnické stilisace a umělecky romantického úmyslu; podrobná kritika musí nám ještě ukázati komposiční zákony tohoto promyšleného arcidíla. Základním motivem knihy jest harmonie člověka s přírodou jej obkličující - život vyrovnaný a pokojný jest pouhým věncem slavností práce i plesu, k nimž věčně se omlazující příroda dává stále nové pozadí Lidé prostí, hlavně zbožná filosofka od kolovratu, nesmrtelná babička, jsou přírodě nejblížeJa proto nebloudí; ba děti, jimž zasvěcena většina knihy, jsou přímo kusem přírody samé. Zachovávajíce zákon přirozený, překlínají tito prostoduší a nevinní lidé rozdíly sociální: v skoro báchorkové optice se podařilo básnířce vyrovnati propast mezi vévodským dvorem a prostými podruhy a chalupníky. Tak jako v pravé idyl}e jest v "Babičce" všecko samozřejmé a sp.ontanní; pod volným prol.