84 své křížové pouti sblížení s romantickou kulturou. Neurčitý a blouznivý romantism dívčí mění se pak v uvědomělou českou vlasteneckou romantiku: B. Němcová zamiluje si českou řeč i českou minulost, sní o mesiášském poslání ženině v národním obrození, oblíbí si prostý venkovský lid jako pravého, neporušeného nositele svébytnosti národní. Pražská literární společnost, kde se půvabná a vášnivá mladá paní rozvije, jsouc obdivována a. milována, obrátí tento její vlastenecký romantism směrem n2.rodopisným; stává se sběratelkou báchorek i zvykoslovných tradic. Ale v této chvíli probouzí se v ní romantický básník, jemuž všecko poznání jest pouhopouhou látkou pro umělecké tvoření a všecek národopisný materiál záminkou vyjádření vlastní osobnosti. Báchorky B. Němcové mají z lidu většinou jen motivy; jinak jsou to poetická díla, jak to od pohádek žádala estetika německých romantiků. Již v těchto časných dílech B. Němcové poznáváme, kolik v jejím umění jest ryze romantického. Především jest to nadšený a důvěrný kult přírody, s kterou hrdinové a hrdinky B. Němcové vždy žijí v nejněžnějším souladu: hned cítíme Rousseauovo důrazné evangelium přírody, hned zaznívají k nám ohlasy německé symbolisuj ící filosofie přírodní; hned obdivujeme se jemným pozorováním světelných, barevných a vzdušných jevů, připomínajícím, že básnířka patří pokolenJ, u něhož počíná moderní krajinomalba. Romantický naturalism B. Němcové není jen vyznáním smyslového zanícení a citového oddání se; domyslila si jej v celou soustavu životní. Hlavní problém, jímž se zabývají i nejhlubší její práce, jést naléhavá otázka, jak zachovati základní shodu a shodu člověka s přírodou. Božena Němcová odpovídá k té otázce naivní důvěrou v onen řád a zákon, jejž příroda každému z nás vepsala hluboko do srdce, jenž se u člověka neporušeného kulturou projevuje řečí pudů). a který jest uskutečňován