83 bytostí v boj za nové hodnoty, podceňujíce namnoze moci historické tradice a nátlaku veřejných poměrů: jaký div, že právě nejšlechetnější z nich, jako muž myšlenky Augustin Smetana a muž činu Karel Havlíček, padnou rozdrceni v nerovném zápase? ] iní, . u nichž veřejný skutek nejde ruku v ruce se soukromým přesvědčením, zapředou se v sebeobraně do hustých vláken s.nění a toužení a ztratí se světu: u Nebeského jest to předivo básnické dumy a učeného literárního poznání, u Klácela předivo filosofických utopií. A hle, mezi těmito přechodními zjevy myslitelů a publicistů; učenců a b~sníků, rozpoltěných až do hlubin duše a většinou nenaplnivších vlastního osudu, stojí také ženská postava, první naše moderní žena vůbec, Božena Němcová, která silou básnické své osobnosti dovedla překlenouti bytostné spory oné kritické doby a, třebaže za cenu životního štěstí; vytvořiti vyšší synthesu, jaká ucházela mužským jejím druhům. Dobrá polovina bytosti Boženy Němcové byla romantická. ] ejí dětství a panenství vyrůstalo v odlesku skvělého dvora romantického, kdež dobrodružství bylo běžnou životní formou. Co vídala krásná dcera poněmčilého štolby v smělých liniích ve skutečnosti, toho matný odlesk hledala v konvenčním romantickém čtení, živícím žízeň lásky, sentimentální neklid pobouřeného srdce a opojné horování o budoucnosti dobrodružné. Tyto knihy německých lžiromantiků otevřely její plamenný zrak i pro krásu krajiny, kde vyspěla: tak jako" novelách tvořily i v ratibořické skutečnosti divoké hory s hlubokými hvozdy a se starými hrady pozadí života a sesílaly s temných svých výšek do kvetoucích údolí s idylli.ckými zákoutími svoje zkazky a pověsti. Manželství Boženy Němcové znamenalo náhlé a kruté procitnut! z romantického sna do syrové a drsné skutečnosti, přineslo jí však na různých zastaveních 6*