80 které vzdělávalo a neoslepovalo úsudku a soudnosti, učil lid politicky mysliti a dívati se na veřejné záležitosti klidně, věcně, všestranně a realisticky. Jeho politické články nebyly jen plamennou výzvou k činu, nýbrž spolehlivou pomůckou k vzdělání, a jestliže Havlíček nemohl uskutečniti svého plánu, aby po částech byla podána v "Pražských Novinách" encyklopedie politická, zavinily to především trapné censurní poměry. Havlíček pevně ovládal vzácný a křehký nástroj, jehož bylo nevyhnutelně potřebí k buditelství lidovému: lidovou řeč a lidový sloh. Jeho silně vyvinutá schopnost rozumová vedla jej k vyjadřování podstatných rysů myšlenkových způsobem přesným a jasným; jeho břitký vtip solil a kořenil myšlenky svojí ostrou a dráždivou příchutí; jeho nevšední smysl pro účelnost volil vždy formu úsečnou: Havlíček nebyl epigrammatikem jen v žahavých svých verších, nýbrž i v žurnalistické své próse. Miloval a správně chápal stilovou původnost národní písně české, její ryChlý spád, její pointoÝaný vtip, její průzračnou slunnost, nač před ním uhodil již s tak skvostnou básnickou intuicí spřízněný s ním Celakovský. Na Rusku literární škola "naturalistů", s velkým tvůrčím duchem Gogolovým v čele, upozornila Havlíčka, jak lze vykořistiti darů reálného života i reálného jazyka pro literaturu a vytvořiti odtud skutečné umění realistické, které má nejen svůj způsob nazírací, nýbrž i vyjadřovací. Studium velkých německých a francouzských osvícenců, jmenovitě Voltaira a Lessinga, ukázalo mu, že jasnost, koncisnost, břitkost výrazu literárního není jen methodický nástroj, nýbrž přímo zbraň. Za těchto vlivů vypracoval Havlíček svůj ryzí, mužný, sečný a pružný sloh nejen z lidových prvků vytvořený, nýbrž i pro lid určený a lidem nadšeně přijatý: a' v tvůrčí té síle slohové jest také díl Havlíčkovy práce lidově výchovné a osvětové.