79 středně ruky k drobně práci osvětné jako na venkově, ale za to ji organisoval novinářsky. Otvíral rád sloupce obou svých listů, zejména pak P r a ž s k Ý c h N o v i n, vycházejících v době občanského míru a klíčení, zprávám o této činnosti na venkově, vybízel, aby mu byly podávány zvěsti o ruchu buditelském, o uvědomění jazykovém, o zakládání knihoven, o znárodňování života společenského a spolkového ve venkovských městech a městečkách; obracel veřejnou pozornost k podobným podnikům pražským dosahu všeobecně národního; získával příznivce a příspěvky pro českou školu průmyslovou; upozorňoval na Ceskou Matici a na sbírky musejní; důvtipně a rozhodně řešil otázku osamotnění českého divadla a dával konečně v době svrchované stísněnosti vládním absolutismem, dne 2. listopadu 1850, v S I ovan u návrh na nepolitickou organisaci liďových snah osvětových s účelem podpůrným i propagačním, jež pracujíc především, k umožnění studia nadané mládeži, právem by nesla významné jméno ] e dno t a K 0m e n s k á neb S p o I e k K o m e n s k ý. Vůbec v této době, kdy aktivní politika česká zmrazena byla drsným proudem ledového absolutismu, propagoval Havlíček s durazem dvojnásobným vnitřní osvětovou práci a proto opětovně zabýval se otázkami školství. Než vlastní obor Havlíčkova buditelství osvětně lidového bylo buditelství politické: tu znamená Havlíčkova činnost naprosto nový směr národních našich snah. ] ako novinář a publicista má H'avlíček význam dvojí: jednak byl první, kdo otevřeně, mužně a statečně pěstoval politickou žurnalistiku, kdo v době reakce, mdloby a opatrnictví háji1liberálně národnostní program proti vládě, jednak publicistikou přímo lid vychovával. Havlíček byl pravý protiklad demagoga: obracel se vždy k uvědomělému intelektu, jejž přesvědčoval a nesváděl; hledal vždy souvislé odůvodnění svých názorů,