78 se však neuskuteční, zavádí do měst "české besedy" jako úspěšný prostředek uvědomění jazykového, pracuje prakticky k očištění komoleného mateřského jazyka v konversaci, pořádá ochotnická představení, bojuje všude proti dvojjazyčnosti, vida v ní ~ v životě soukromém ~ nikoliv nutnost poměrů, nýbrž nedostatek mravní upřímnosti a rozhodnosti. Na první pohled vůbec není rozdílu mezi touto drobnou buditelskou prací Havlíčkovou v Německém Brodě a průměrnými snahami ostatních organisátorů lidových ve ~myslu obrození národního na českém venkově; přihlédneme-Ii však blíže, uznamenáme vzácnou potud promyšlenost, soustavnost a jednotnost této Havlíčkovy práce. Zvláště jasně svědčí o tom jeho snahy ve prospěch knihovnictví. Kdežto starší, naivnější buditelé rozhazovali a rozšiřovali české spisy v lidu nahodile, dobrodružně, maně a bez programu, jak svědčí vysoce charakteristické příklady poněkud groteskních protichůdců Koniášových Řehoře, Šmidingra a Krolmusa, hledá uvědomělý Havlíček potřebný a případny orgán pro tuto činnost a nalézá jej v lidových bibliotékách, jež opětně míní organisovati, sjednotiti, uceliti. Tato snaha Havlíčkova má typický dosah: dotud bibliotéky, zřízené a vydržované státem, církví, duchovními řády, kavalíry. jsou výlučné, absolutistické, učenecké bašty vzdělanosti knižní a naukové, nyní v rukách obcí, spolků, jednotlivců mají se státi zdroji laické, lidové, životní a veřejné vzdělanosti. Byť nebyl Havlíček dospěl nad plán a osnovu jak bylo přirozeno v době tísně a tlaku hospodářského, mravního, politického, národního, přece vrhl krásným rozmachem rozsevače zrní, z něhož některé v trní bylo udušeno, jiné však přece vzklíčilo, třeba až později. Když Havlíček přestěhoval se jako spisovatel a redaktor do Prahy, neměl arciť času přikládati sám bezpro-