7- Ších·, souvisí těsně s Havlíčkovým základním programem politickým, který rozvinul solidárně se stranou národně liberální vůči revoluci r. 1848 a vůči vládě v době absolutismu: vnější vystoupení politické· může míti teprve cenu a úspěch, když je bude předcházeti vnitřní uvědomění, národní organisace a konsolidace; když proti vnějšímu násilí bude státi vnitřní síla; když cizácká zvůle vlády se střetne s veřejným a politickým uvědoměním upevněného národa. Ba, názor ten dal by se charakterisovati též jako poslední domyšlení ideje konstituce v oboru osvětovém: teprve vzdělání, uvědomění, pochopení dává obsah vládě lidové a representativní; čím bude v lidu více vědění a poznání, tím silnější bude jeho moc a to nejen moc k činu, nýbrž i moc k odporu. V tomto programu, jenž čte se právě tak mezi řádky P r a žs k Ý c h N o v i n jako' ve sloupcích N á rod n í c h N o v i n, jenž oživuje S lov a n a i tvoří pozadí K u t n oh o r s k Ý che Ii i š tol, spočívá klidná síla, bezpečná jistota, prozíravá reálnost Havlíčkovy politiky: slavíce Havlíčka jako osvětového buditele lidu, slavíme jej zác roveň ve vlastním ohnisku jeho snah, ve vlastním krystalisačním bodě jeho životního díla. Pro buditelskou práci volí Havlíček dvojí cestu, která však namnoze se stýká a kříží. Jednak pracuje drobnou osvětovou organisací buď osobně buď inspiračně jako novinář; jednak volí pro buditelství za nejúčinnější nástroj publicistické své orgány. V Německém Brodě po návratu z Ruska r. 1844 a 1845 vidíme Havlíčka z blízka při drobné práci organisační: rozšiřuje mezi neuvědomělým měšťanstvem i mezi venkovany české 1)nihy, pomáhá zakládati lidovou knihovnu v městě, přemýšlí o soustředění a upravení knihovnické akce vůbec a pomýšlí na zřízení S pol e č n o s t i k z ř i z o v á ní azvelebování místních knihoven vtech ách, n a Mor a v ě i n a S loven s k u, která