73 Leč dramaticky stupňovaný epický děj,.v němž šeří se mythologické tradice, a jejž spíná ethická idea, nestačí ještě, aby báseň byla balladou. K tomu jest především třeba, aby každý dějový moment v suggestivní přesvědčivosti vyrůstal z krajinné nálady, aby příroda, obklopující člověka neznámými silami, prozrazovala celým ovzduším, veškerým laděním světel a stínů, všemi zvuky a hlasy svou účast na osudu člověkově. A toho tajemství neznal v našem básnictví nikdo lépe než Erben ~ a jeho antipod Mácha. To jsou naši dva první krajináři, onen spíše kreslíř ostré, plastické, charakteristické linie, tento více malíř kolorista štětce, od díla k dílu bohatšího. Snad rozdíl jich spočívá ještě hlouběji: Erben, ctitel typického, hledá v české přírodě nejcharakterističtější scenerie a potlačuje svoje osobní zření, Máchovi, náladovci a impressionistovi, jde o krajinné zrcadlení vlastního nitra. Erbenovský výsek přírody zavolá na vás sám, bez zvláštních duševních předpokladů: nejsou ty zhuštěné krajinářské a přírodní obrázky Erbenovy, kterých nezapomenete do smrti, až klassicky normální? Jsou to malá arcidílka, jež vypracována o sobě, stačila by na slávu básnickou; ale oč větší chvály zaslouží proto, že přiléhají tak zákonitě k celku poetickému! Erbenova methoda pracovní, která staví jej jako umělce tak vysoko, mířila vždycky k tomu, aby všecky dobře odvážené a až ke dnu vyčerpané prostředky básnické stály ve službě konečného organického celku. Erben měl schopnost státi se v nejedné věci básnickým virtuosem (a nedostalo se mu oné šíře ducha, která před virtuositou chrám), virtuo'>em ve veršovém krajinářství, v charakterisační zvukomalbě, v hospodárném soustředění zkráceného výrazu, v rozmarné hře assonance a rýmu, v opakování příznačných motivů atd. Avšak Erben, kterému šlo vždy o typ a nikdy o zrůdu a odrůdu, vždy o linii a nikdy o arabesku, vždy o dramatičnost a