72 má ethos i pathos, jakých na bal1adě požadujeme; ale Erben není pro nikoho průpravným stupněm, není vůči nikomu provisoriem, ani vůči Nerudovi - neboť Nerudovi příslusí spíše český název definitivního klassika české legendy v prostonárodním duchu. Ballada Erbenova založena jest na obou zmíněných vůdčích ideích básníkových, na mythologickém pojetí tradic lidových a na ethickém pojetí primitivního života; nemá tedy v ní místa ani suchý a vyprahlý racionalism, který defloroval zemi, ani temný, beznadějný, fatalistický názor o slepé a bezmezné nadvládě černých pudů, jimž člověk propadtl jako odsouzená kořist. Erbenovy balla,dy zobrazují člověka v mravním sporu a v dramatickém zápasu s nadpřirozenými silami a mocnostmi, v nichž žijí vyhnanský svůj život staří pohanští bohové a bůžkové, jak je zná lidová obraznost. Clověk již již klesá v jejich moc, když tu v náhlém osvíl)ení pevnou věrou ve vítězství dobra rozvije všecku svou mravní energii, aby zvítězil ... staří bozi, démoni, běsové jsou překonáni svrchovanou vůlí mravního Boha na nebesích. Nebudu opakovati ztrivialisovaného srovnání Blirgerovy "Lenory" "a "Svatebních košil"; upozorním r'}ději, že v slavné balladě Čelakovského, ,Tomanu a lesní panně", nezil-ujal básník harmonického hlediska Erbenova: kde zlá síla rdousivé vášně schvátí seslabené srdce člověkovo, tam nic nepomůže; žádná přímluva, žádná spravedlnost, žádná ethika ` člověk v boji s t-emnými mocnostmi klesá. Znamená-li pojem básníka především vášnivého uctívatele prudkých sil tvůrčích, ale zároveň ničivých pudů, lákajících a strhujících démonů, není Erben právě tak básníkem, jako jím jest přede všemi jinými Mácha. Avšak ten pojem obsahuje ještě druhý, komplementární typ: harmonického překonavatele centrifugálních sil, krotitele a ochočovatele pudů, zaklínače duchů - a potom Erberi jest z velkých básníků.