71 z těchto romantických předpokladů zbudováno jest v skladbách epických i Erbenovo dílo básnické, opřené o pevné pilíře vědeckého poznání lidové poesie. Není náhodou, že Erben užil svých zásad v epice a tak se odklonil od postupu Čelak.ovského z "Ohlasu písní českých". Vznětlivý, kypící, neklidný Čelakovský, v němž všecky dobře míněné pokusy o pedanterii nedovedly umlčeti temperamentu uměleckého, byl subjektivista ven a ven; měl ke všemu vášnivý a bezprostřední vztah a musil jej vždy znovu, ať kteroukoliv formou projeviti ~ ať chtěl, co chtěl, psal lyriku, tu jarou, svěží, jasnou sluneční lyriku, pro kterou ho nepřestáváme milovati ~ a čísti, i když se nám jeho antagOnista KOllár stal úctyhodným, ale nestravitelným klassikem. Erben, ač byl mistr básnické nálady, ač rozuměl řeči přírody, byl pravým protikladem poety lyrického; v celém jeho tvoření nenajde se bezprostřední a nutný výtrysk vnitřní bytosti, nenajde se lyrická zpověď, nenajde se rhytmické uvolnění citového napětí. Naopak všude osobnost ztrácí se za objektem; básník mizí pod dějem, srdce se podřizuje slohové kázni uměleckého rozumu; nemůže býti většího kontrastu k Máchovi, který v zpěvním subjektivismu zlyrisoval vše, básnickou povídku i romantické drama, historický román i nove11istickou krajinomalbu. Erbena k epice vedlo tedy samo duševní ustrojení, a nebylo ani třeba Langrových bystrých vývodů o výlučné oprávněnosti epiky a nikoliv též lyriky v duchu lidovém, nebylo třeba prudkého, byť syrového podnětu Kalinova, aby Erben soustředil svůj zájem na balladu námětu i slohu prostonárodního. Erben jest náš klassický balladik, nikým posuď nepředstižený. Řekne-li se o něm: "hle, český Biirger", povědělo se tím cosi velmi nepřesného a lichého. Biirger se vší v"ýbojnou silou úsečné své epiky neznačí více než průpravný stupeň balladiky Goethovy, která ťeprve