70 zajímá a zaměstnává, ale v celé hledá s umem srovnávacího badatele rysy společné a jednotné. Erben tíhnul vždy a všude k základním typům; dovedl je vystopovati pozornou komparací; dovedl je zkombinovati ze zlomků a trosek; a především dovedl je silou tvůrčí intuice uhodnouti za formou zastírající a v podání porušeném.J en tyto základní, typické rysy z poesie lidové chtěl Erben vždy přenášeti do umělé literatury; z nich uvil uvědoměle a vkusně svou "Kytici". Ale Erbenův postup při hledání a propracování těchto typických motivů zcela byl nesen romantickou dvojí tendencí, jíž zůstal stejně věren Erben národopisec jako Erben básník. Věřil, že na dně veškeré slovesné tradice lidu slovanského šeří se zbytky pradávného, před křesťanského bájesloví; že báchorky a pověsti jsou matným, ale nesporným odleskem starobylých mythů; že ve zvykoslovném bohatství lidového života zachránily se předhistorické formy náboženských obřadů na počest, k zažehnání, k usmíření živelných božstev. V tom byl Erben nejen žákem Jakuba Grimma, ale i vyznavačem theorií, jež v Cechách hájili K. S. Amerling, J. I. Hanuš, a jimž dovedl tak statečně vzdorovati jasný duch B, Němcové. Avšak právě jako B. Němcová, jeho ctitelka a přítelkyně, byl i K. J. Erben přesvědčen, že vešker!i lidové podání prostonárodní je řízeno velkými a čistě humanitními zákony, že toto ethos vítězí v epice lidové všude, a že tedy jen ten básník přiblíží se lidovému duchu který osnuje své dílo právě na ideích mravního řádu, jaké lid vyznává a <;tále mění v čin. V tom jest Erben ryzím Rousseauovcem, naplněným světlou věrou v přirozenou dokonalost a mravní svrchovanost prostého člověka, v tom jest i učitelem našich vesnických romanopisců, hlavně Karoliny Světlé, která chce rozvrácenou společnost ozdraviti vznešenými ethickými postavami z venkova ... Bůh je v lidu.