()5 zykem spíše bratrským než veleslavínským; ale jako škola Jungmannova, s níž se neshodoval v hromadění novotvarů, tíhl k tomu, aby každý abstraktní pojem byl plně česky vyjádřen. Na rozdíl od nejednoho J ungmannova stoupence píše Palacký jazykem prostonárodně srozumitelným a spolu naukově přesným: teprve jím se dovršuje zlidovění vědy české, které hlásala J ungmannova družina proti vědeckému a nenárodnímu exklusivismu Dobrovského. Jazyk Palackého, důrazný a obrazný, prozrazuje převahu spekulativního živlu nad živlem pozorovacím; kloní se k rozvětvené šíři a k pathetické plnosti; svou vznešenou pádností, monumentálním klidem, lahodnou jasností, ladným souměrem slouží dokonale filosofickému mysliteli, jenž zároveň jest vědeckým epikem, obracejícím se úspěšně k posluchačstvu složenému z celého národa. V podání Palackého stává se naše historie monumentálnou: všecko veliké a vznešené z ní vystupuje před zraky národa v mohutných rysech a volá k následování a nápodobě; velicí mužové minulosti znamenají pobídku a závazek; mravní síly, které se projevily v periodách duševních vítězství, rozněcují tvůrčí činnost a vzpružují národní vůli; přítomnost se zjevuje jako pouhý most mezi slavnou minulostí a důstojnou budoucností; všecek nicotný a pohodlný materialism okamžiku jihne jako pára a kouř před paprsky takového dějinného ideálu. Palacký se však nespokojil s tím, aby historii takto vykládal, nýbrž sám se snažil uskutečňovati pobídky, které statečnému srdci dějiny dávají - proto vstoupil r. 1848 a pak opětně po obnovení ústavního života r. 1861 do arény politické, kde sám pomáhal dělati dějiny. O Palackém politikovi, jenž Palackého historika doplňuje, nechceme tu mluviti: stálý konflikt programu státoprávního se snahami národně federalistickými a ideálů austroslavistických s požadavkem historicko-politické individu Arne Novák, Myšlenky a spisovatelé. 5