64 kého pouze význam nutných pomůcek a průpravných cvičení, nýbrž sloužily též jeho snaze o harmonické ucelení životního díla; bez ukázněné práce analytické a kritické, bez drobného šetření a trpělivého luštění byl by snadno upadl, jak sám cítil, do přílišné povšechnosti velkých koncepcí, do předčasné synthese svádějící až ke schematice, do nábožensko-mosofickéhopřehlížení a podceňování faktů, které přece v dějepise mají vystupovati v barevné rozmanitosti jevového dění. Nevyhnul se úplně tomuto úskalí, které hrozívá všem velkým myslitelům: nejednou předhonila koncepce historické pozorování, leckdy proniklo apriorní pojetí při charakteristice osoby, směru, strany, jmenovitě když Palacký, jako pravý syn své doby, nepohrouzil se do studia dějin sociálních, hospodářských a právních. Tyto nedostatky byly a jsou dalším historickým badatelům podnětem, aby dějiny Palackého revidovali, doplňovali a přezkoumávali, ~ a při každém takovém podniku znovu je uvede v podiv a obdiv, jak hluboce arcidílo Palackého založeno, jak klassicky učleněno, jakým silným dechem dějinné velikosti neseno. Celé jeho slovesné provedení mluví o spisovateli vzácné čistoty a přísné krásy. František Palacký vyrostI nad biblí, jejíž slohová plnost a jazyková důstojnost vlivně působila na jeho řeč. Vzdělal se čtením velkých filosofů a dějepisců, hlavně germánských, a přijal od nich umění jasné disposice a přehledného podání i abstraktních pomyslů. Osvojil si širokou a rozvitou mluvu našich starých prosaiků z XVI. a XVI I. věku, v jejichž slohu se mísí prvky biblické a humanistické. Mladistvé pokusy básnické daly jeho řeči lesk a obraznost, období politické vtisklo jí ráz řečnický. A tak i jako mistr slova sloučil Palacký syntheticky dva různé směry našeho obrození: jako staromilci na rozhraní XVI I I. a XI X. věku zachovával stále tradiční souvislost se starým ja-