63 Voltairem; pro organické spětí obrozeného českého života myšlenkového s duchovní minulostí národní chyběly Hm veškeré podmínky. Toho odvážil se teprve Palacký, jehož rodina se přihlašovala k zásadám Jednoty, jenž by1 od dětství horlivým čtenářem bible, jenž již vjinošských letech přékonal v sobě skeptický materialism synthesou filosofického idealismu a reformačního křesťanství. Nedlouho po příchodu do Prahy obnovuje památku Kom~nského; v čtyřicátých letech vydává ukázky ze spisů Husových předchůdců; později uveřejňuje akta 'procéssu Husova ... i jeho speciální práce se obracely se zdarem k dějínám reformačním. V životním díle Palackého, v "Dějinách národu Českého v Čechách i v Moravě", stává se vylíčení husitství i bratrství vlastním středem a nabývá proti původnímu plánu jak většího rozsahu tak složitějšího prohloubení, jmenovitě od chvíle, kdy prvotní národnostní pojetí husitství ustupuje koncepci smělejší a filosofičtější: nejde pouze o zápas mravní síly s násilnou hmotností, nýbrž daleko spíše o boj svobodného poznání s auktoritou. Jestliže dříve přimykal se Palackého filosofický výkl~d českých dějin velmi těsně k národní romantice, navázal nyní na emancipační myšlenkové úsilí období osvícenského, které volalo do zbraně rozum proti každé auktoritě, obmezující svobodné badání. Dílo, které uskutečnilo tyto smělé a důsažné apriorní ideje, jest i provedením úchvatné: velký učenec podává si v něm ruku s velkým spisovatelem. Palacký podnikl mnohonásobnou práci průpravnou a pomocnou z oboru staročeského místopisu, genealogie a diplomatiky; vydal řadu pramenů i dokladů: vyšetřil rozborem co nejbystřejším několik sporných otázek v důmyslných monografiích:~v tom ve všem byl pokračovatelem a dovršovatelem Dobnera a Dobrovského, ale zároveň učitelem a vůdcem mladšího pokolení historického. Práce ty neměly pro Palac-