62 období našeho národa, spočinulo oko romantického myslitele a uvědomělého potomka Českých Bratří se zalíbením a pýchou na jiných třech periodách našeho dějinného vývoje. V pravěku českém a slovanském, neporušeném řády západními a neznajícím nevolnictví, viděl syn venkova a čtenář Rousseaua blaženou rolnickou selanku demokratické svobody; nejinak rýsoval slovanskou dávnověkost v nadšeném apriorismu Jungmann, když psal úvodní charakteristiky k "Historii literatury české"; nejinak snili o věku Libušině čeští Macphersonové, padělajíce hrdinskou poesii staročeskou; nejinak vznášel se obraz kulturního prastavu Slovanstva při namáhavé učenecké práci P. ]. Safaříkovi, nejdůvěrnějšímu to druhu Palackého. Od primitivní idylly povznášel se však historický zájem Palackého k národnímu bohatýrství, j~ nacházel v bOjích husitských, kdy se naše mravní idea projevila nejmocněji ve svém odporu proti Němectvu, - původní pojetí husitství u Palackého bylo v podstatě národnostní. Ale od hrdinství obranného a ideového zápasu husitského postupoval Palacký výše, k domnělé obnově humanitních a demokratických ideálů staroslovanských, kterou z ducha pravého křesťanství provedla] ednota bratrská. Čeští bratří se jevili Palackému, jenž nade vše stavěl "božnost, t. j. srodnost a podobnost Bohu", vyvrcholením našeho dějinného vývoje. Důraz, který Palacký položil na českou náboženskou reformaci husitskou i bratrskou, byl v našem národním obrození krokem novým a významným. Osvícenství obracelo se sice zcela uvědoměle proti zásadám protireformačním a snažilo se alespoň poněkud porozuměti našim náboženským zápasům neb očistiti je od obecné příhany a opovržení, ale i vzdělaní dějepisci, jako Voigt a Dobrovský, vypracovali se v tom nanejvýše k vlídné snášelivosti. V hlubinách svého svědomí překonával církevní auktority Dobrovský Bayl~m a Jungmann