61 nictví" a záhy pokračuje v díle předcházejícího pokolení. Soustřediv se na práci historickou, přejímá nejprve úkol, jejž byli vytkli osvícenští učenci vědě české: jako Dobner, jako Dobrovský očišťuje kritickým rozborem obraz národní minulosti, jejž zkalili staří kronikáři a protireformační vypravovatelé, a jako první významné dílo dějepisné podává bystré ocenění našich nejstarších historiku. Ale kdežto přísně rozumoví osvícenci nepostoupili nad analysu, pomýšlí Palacký velmi záhy na synthetické podání v duchu pragmatickém a pod zorným úhlem oněch myšlenkových směru, které přinesl západoevropský romantism do Slovanstva a do Čech. Široce založené dějiny národní, jimiž záhy nahradil plán "popsání Husitstva", mají sledovati cíle, které hlavně Jungmanbyl vytkl české literatuře. Z vědeckého poznání minulosti měla temeniti vlastenecká duvěra v budoucnost; český dávnověk měl býti pomuckou k uvědomělému poznání našeho místa ve Slovanstvu; všecko líčení velkých děju našich předku mělo býti prodchnuto silným citem národnostním. Tyto ryze romantické ideje, jež živily se od dob Durychových z theorie Rousseauovy a Herderovy, uvedl Palacký, jehož spekulace byla vyškolena v anglickém a německém idealismu, v jednotnou filosofii dějin. Hlásí se v ní odvážný ideolog odchovaný protestantismem, nadšený Slovan zkrašlující ·si povahu svého kmene, přísný ethik, pro nějž smyslem života jest najíti mravní řád. Celé dějiny národní, které Palacký odhodlal se sledovati do r. 1526, nikoliv však v době největšího pokoření bělohorského, zjevují se mu jako odvěký zápas Slovanstva na pudě české s plemenem germánským; dle věčného úradku božského jest to stálý spor mravnosti s hrubou hmotností a s násilím. Kdežto dějepisci XVII I. století, na př. zastaralý Pubička a osvícený Pelci, velebili věk králu z rodu Přemyslova a do?u Karla IV. jako zlatá