60 obdivovatele; prošel zušlechťující školou milostných přítelkyň a našel harmonickou domácnost i šťastnou rodinu; jeho společenské styky byly rozvětvené a přinášely duši vedle rozptýlení i obohacení. Jako mladý muž nadán byl jemnou krásou, která pak byla nahrazena vyrovnanou důstojností. Dar elegantní konversace pojil se u něho s nadáním klidného a vážného řečníka. Neztratil nikdy smysl pro umění, z něhož nejvýše si vážil meditační poesie a mohutné architektury; zůstal až do konce filosofem nejťln vědomostmi a názorem, ale i životní praxí; schopnost rozuměti minulosti v jejích velkých tendencích neudusila v něm porozumění pro živé potřeby přítomnosti. Toto podivuhodné seskupení vlastností, talentů a šťastných možností v osobě Františka Palackého zdá se býti řízeno hlubším zákonem tíhnoucím k harmonické synthese, a jako by byl instinktivně vytušil tento skrytý řád svého osudu a vývoje, jal se jej ve všem svém snažení realisovati: jako II všech opravdových geniů jsou i Palackého charakter a dílo jen dvěma různými výrazy a projevy vnitřní zákonné jednoty. Jako v dramatě, řízeném promyšlenou vůlí uvědomělého básníka, podléhají od vstupu Palackého do Prahy r. 1.823 všecky podružné tendence tomuto velkému zákonu harmonické synthese. Hloubavý duch, jenž by byl zabloudil v mlhách idealistiéké spekulace německé, do'stává v podrobném studiu dějin pevnou půdu. Světo občanský nadšenec pro abstraktní klassicism, ienž dotud pohrdal přítomností svého domova pro jeho ubohou malost, seznamuje se s domácími poměry a učí se vychovávati je k velikosti. Romantický milovník obecných pomyslů a absolutních pravd usedá do školy střízlivého kriticismu OSvícenského. Přichází jako literární revolucionář, jenž spolu se Safaříkem navzájem znepřátelil pražské spisovatelstvo výbojnými "Počátky českého bás-